Eldől, ki tervezheti meg az Üllői úti és a Váci úti bringasztrádákat

BKK/iho   ·   2024.11.05. 15:20
01_bringasztrada_tervezoje

A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az Üllői úti és a Váci úti kerékpárutak tervezésére: a bringasztrádáknak köszönhetően a már meglévő, védett kerékpársávok folytatásaiként további útvonalak válnak kerékpárral biztonságosan járhatóvá.

A fejlesztések célja, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán magas minőségű, irányhelyes, irányonként legalább két méter szélességű, épített elemmel védett kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral. A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek.

A tervezési közbeszerzési eljárásban érintett szakaszok az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre.

A beruházás tervezése a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból, a BKK már beadta az erre vonatkozó támogatási kérelmet.

Bővülő kerékpáros főhálózat az észak–déli sugárutak mentén

Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.

Üllői út

  • A tervezési szakasz hossza mintegy 1,05 kilométer: a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart.
  • A tervező feladata az épített módon elválasztott irányhelyes kerékpársáv kialakítása, valamint a csomóponti átvezetések és a szükséges forgalomtechnikai, valamint az útépítéssel járó munkák megtervezése.
  • A BKK fontosnak tartja, hogy a Nagyvárad tér és Ecseri út között most is meglévő kerékpársávok magasabb minőségben, komfortosabban épüljenek újjá, valamint pótolja a jelenleg hiányzó kapcsolatokat a Vágóhíd utcai és Gyáli úti kerékpársávok irányába is. A Könyves Kálmán körút–Borbás Vince sétány közötti szakaszon kisebb léptékű korrekciós beavatkozások tervezendők.
  • A feladatok magukba foglalják a gyalogos közlekedés felületeinek, valamint ahol az lehetséges, a zöldfelületek fejlesztésének megtervezését is.
  • A kerékpársávok fejlesztésével a BKK megteremti a jelenleg hiányos vagy hiányzó kerékpáros kapcsolatokat a belváros és a XIX. kerület, valamint a IX. kerületi József Attila lakótelep között, javítva ezzel az útvonal mentén lévő lakóterületek és egyéb forgalomvonzó létesítmények, mint például egyetemek, egészségügyi intézmények, üzletközpontok és irodaházak elérését, összekötését is.

Váci út

  • A védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem 1 kilométer: a Victor Hugo utcától a Csángó utcáig tart. A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésig tart, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően egészen a Dunyov István utcáig lehet majd kényelmesen kerékpározni.
  • A Victor Hugo utca és a Gogol utca között többnyire épített szegéllyel elválasztott irányhelyes kerékpársáv létesülne.
  • A Gogol utca és a Tisza utca között nemcsak irányhelyes védett kerékpárutat alakítanának ki, hanem fejlesztik a gyalogos- és zöldfelületeket is, ezzel ösztönözve a közterületek közösségi használatát.
  • A csomóponti átvezetések átalakításával biztonságosabbá válik a gépjármű- és a gyalogosközlekedés is.

A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, valamint a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása is. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, kezelőkkel és üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.

A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás megléte esetén az Üllői út esetében 2026 második felében, a Váci út esetében 2025 végén készülhetnek el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek