Elég jól néz ki a miskolci Y-híd
Az Y-híd, az új körforgalom és a Vörösmarty utca négysávossá bővítésével – valamint a kapcsolódó beruházások jövő tavaszi befejezésével – megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése.
Miskolcon több évtizedes igény volt arra, hogy megoldják a Martinkertváros és Szirma belvárossal való kapcsolatát. Emellett igény volt arra is, hogy a Miskolcon keresztülhaladó teherforgalom a jövőben ne a belvároson át közlekedjen, valamint az, hogy a településre beérkező 3-as főúti és a kelet–nyugati irányú autósforgalom a Vörösmarty utca vonalában kialakított új tengely mentén – amelynek egyik központi eleme az Y-híd – hagyja el a várost.
Egy olyan sokrétű beruházási csomag valósult meg, ami jelentős közlekedési hatásai, hálózati szerepe mellett a városrehabilitáció fontos eszköze is volt. A különféle közlekedési módok biztonságos igénybevételét lehetővé tevő fejlesztés a városképet is pozitívan meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapította Miskolcot.
A NIF Zrt. a vállalkozási szerződést a HE-DO Kft.-vel 2019. október 1-jén írta alá. A munka nemcsak a kivitelezést, hanem a tervezést is magában foglalta, ezért az alapkő letétele után készítette el a pontos kiviteli terveket a Speciálterv Építőmérnöki Kft. A konkrét kivitelezési munkák ezért csak ezt követően, 2020 tavaszán kezdődtek meg.
Az építkezés megkezdése után jelentős változtatások történtek a kivitelezésben. Az eredeti tervekben nem szerepelt
- a beruházás alatt elkerülő alternatívaként, azt követően normál városi útként funkcionáló Csokonai Vitéz Mihály utca meghosszabbítása,
- a hídnál található P+R parkoló megépítése,
- a Kisfaludy utcai közúti híd teljes felújítása, valamint
- Martinkertvárost a Szinva-parti kerékpárúttal 420 méter hosszúságban összekötő új kerékpárút kialakítása sem.
Ezek az utólagos kiegészítések előnyére váltak a teljes beruházási csomagnak. A formája alapján csak Y-hídként emlegetett átkelő javítja Martinkertváros elérhetőségét, így az ott élők gyorsabban juthatnak el a városközpontba.
A részben előre gyártott elemekből álló, részben monolit vasbeton szerkezetű, 12+4 támaszú, háromágú híd kiváltja a korábbi szintbeli vasúti kereszteződést. A híd szerkezete 18 ezer köbméter monolit vasbeton felhasználásával készült, 4800 méter előregyártott hídgerenda beépítésével és a támfalakat 3700 helyszínen gyártott betonelemből készítette el a kivitelező. A hídágak találkozásánál jelzőlámpás forgalomszabályozást építettek ki. A hídon átlátható, üveg zajvédő falelemeket emeltek, gyalogos közlekedést segítő felvonókat és lépcsőket alakítottak ki. Az Y-hídnak a közlekedési funkcióin kívül a városképi jelentősége is óriási. Robusztus méretei ellenére a városi környezetből egyáltalán nem lóg ki, olyan híd épült, amely belesimul környezetébe.
- A Vörösmarty utca 570 méter hosszúságban kétsávosról négysávosra bővült, kanyarodó sávok építésével. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertváros felé, a másik pedig a Tiszai pályaudvar felé tart. Az új 2×2 sávos Vörösmarty utca a mai kornak megfelelő, rendezett városkép kialakításának egyik alapja, amely a szintén 2×2 sávos kialakítású Y-híddal együtt hozzájárul ahhoz, hogy a gépjárművel közlekedők gördülékenyebb városi közlekedésben vehessenek részt.
- A Király és a Vörösmarty utcák keresztezésében a meglévő jelzőlámpás csomópont helyén új, korszerű, háromsávos, jelzőlámpával szabályozott turbó rendszerű körforgalom épült, ahol a jelzőlámpák 0–24 órás időintervallumban garantálják a biztonságos közlekedést. A turbó körforgalom olyan többsávos csomópont, amiben a párhuzamosan vezetett sávokat az útfelületből kiemelkedő bordákkal választanak el. Ezért alapfeltétel, hogy a közlekedők a tovább haladási irányuknak megfelelő forgalmi sávot válasszák, így a csomópontban az áthaladás gyorsabbá és biztonságosabbá válik.
- A Soltész Nagy Kálmán és a Vörösmarty utca keresztezésében lévő jelzőlámpás csomópontot is átépítették, új kanyarodó sávok létrehozásával, továbbá a projekt részét képezte a Kisfaludy utca 175 méteres korrekciója és burkolatépítése is.
Az elkészült és a forgalom részére átadott projektelemekkel nem ért véget a beruházás, mivel a közel 420 méter hosszú – egy 30 méteres kerékpáros ívhidat is magába foglaló, a Martinkertvárost a Szinva-parti kerékpárúttal összekötő kerékpárút kivitelezése az időjárási körülmények függvényében jelenleg is folyamatban van. A munkálatok befejezési határideje 2023. május 31., ezt követően a forgalomba helyezési eljárás után, várhatóan 2023. július végén vehetik igénybe a kerékpárutat a bringások.
A projekt során megvalósult létesítményeknél meg kell említeni a híd lábánál megépült, úgynevezett Összművészeti Alkotóparkot is, amit Miskolc önkormányzata vesz majd használatba.
A beruházás hazai forrás felhasználásával, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 15 milliárd 500 millió forintból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!