Elektromos sztráda létesült Budapest és Bécs között
Szerdán ünnepélyesen leleplezték a legújabb elektromos töltőkutat a győri Jókai parkolóházban. Korábban Tatán és Mosonmagyaróváron is telepítettek ilyen berendezéseket, így elméletileg létrejött az elektromos autózás infrastruktúrája Bécs és Budapest között.
Az E.ON elektromos töltállomás-hálózatának szolgáltatásait Győrben bárki igénybe veheti, használatuk ingyenes. A projekt célja az, hogy letegyék az elektromos autózás alapjait Magyarországon is – mondta el Eric Depluet, az E.ON Hungária Zrt. vezérigazgatója. A szolgáltató egyébként egy elektromos kerékpárt is ajándékozott Győrnek, ezt Borkai Zsolt polgármester vette át.
A töltőállomás a győri Jókai parkolóházban üzemel, leleplezése után rövid használati bemutató következett, majd Borkai Zsolt és Eric Depluet stílszerűen egy Opel Ampera gépkocsival tiszteletkört tettek a városban.
Az ünnepélyes sajtótájékoztató a Rába Hotelben zajlott. Az épület parkolójában több elektromos hajtású masinát is kiállítottak. Többek között néhány elektromos meghajtású Citroen és egy tűzpiros Tesla is megtekinthető volt.
A járműveket egy-másfél órán keresztül kell tölteni, így 100-120 kilométeres távolságot képesek megtenni. Eric Depluet elmondta: rengeteg idő kell még ahhoz, hogy az elektromos közlekedés teret hódítson. Jelenleg a módszer egyik leginkább támadható pontja az akkumulátor, hiszen olyan energiatároló egységet kell kifejleszteni, mely lehetőleg hosszú időn át elegendő hajtóerőt tudjon biztosítani. A legújabb technológiával előállított akkumulátorok már képesek erre. Jó példák erre a Tesla járművek. A sportos autók már 200 kilométert is képesek megtenni óránként.
A jövőbeli tervek között az is szerepel, hogy a töltőállomások több helyen is elérhetőek legyenek. Győrben egy olyan kezdeményezés is kilátásban van, miszerint az elektromos autókat használók ingyen parkolhatnak.
Szakemberek szerint az elektromos autókat elsősorban a városi közlekedésben érdemes kihasználni. Az E.ON győri munkatársai már használnak három Citroen gépjárművet, melyet elektromos erő hajt.
Varga Zoltán, a Széchenyi István Egyetem Közút és Vasút Tanszékének vezetője elmondta: a felhasznált üzemanyag mennyiségének közel felét a városi közlekedésben fogyasztjuk el. Így roppant előnyös lenne környezetvédelmi és takarékossági szempontból is, ha ennek egy kis részét is átvehetné az elektkromos meghajtás.
Jogos kérdések vetődtek fel a tájékoztató után: ki fogja igénybe venni ezeket a töltőállomásokat? Hiszen jelenleg az elektromos autót használók száma csekély. Az E.ON Hungária Zrt. vezérigazgatója szerint a „tyúk és a tojás” problémája jellemzi a helyzetet, hiszen amíg nincs töltállomás, addig elektromos autót sem fog használni senki. Ám, ha nincs elektromos autó használatban, akkor töltőállomásra sincs szükség.
Győrben ingyen tankolhatunk, de egy tankolás egyébként 1300-1500 forintra jön ki. Ez nyilván elég kecsegtető ár a mostani benzinárak mellett, ugyanakkor az elektromos járművek 35-40 százalékkal többe is kerülnek a hagyományos gépkocsiknál.
Egy elektromos töltőállomás telepítése 170 ezer forintba kerül. Magyarországon jelenleg hét helyen működik ilyen berendezés.