Elektromos sztráda létesült Budapest és Bécs között

Takács Zsolt   ·   2012.04.11. 19:30
400tolto

Szerdán ünnepélyesen leleplezték a legújabb elektromos töltőkutat a győri Jókai parkolóházban. Korábban Tatán és Mosonmagyaróváron is telepítettek ilyen berendezéseket, így elméletileg létrejött az elektromos autózás infrastruktúrája Bécs és Budapest között.

Az E.ON elektromos töltállomás-hálózatának szolgáltatásait Győrben bárki igénybe veheti, használatuk ingyenes. A projekt célja az, hogy letegyék az elektromos autózás alapjait Magyarországon is – mondta el Eric Depluet, az E.ON Hungária Zrt. vezérigazgatója. A szolgáltató egyébként egy elektromos kerékpárt is ajándékozott Győrnek, ezt Borkai Zsolt polgármester vette át.

A töltőállomás a győri Jókai parkolóházban üzemel, leleplezése után rövid használati bemutató következett, majd Borkai Zsolt és Eric Depluet stílszerűen egy Opel Ampera gépkocsival tiszteletkört tettek a városban.

Az ünnepélyes sajtótájékoztató a Rába Hotelben zajlott. Az épület parkolójában több elektromos hajtású masinát is kiállítottak. Többek között néhány elektromos meghajtású Citroen és egy tűzpiros Tesla is megtekinthető volt.

Opel Ampera a győri elektromos töltőállomás átadásán<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: Takács Zsolt)

A járműveket egy-másfél órán keresztül kell tölteni, így 100-120 kilométeres távolságot képesek megtenni. Eric Depluet elmondta: rengeteg idő kell még ahhoz, hogy az elektromos közlekedés teret hódítson. Jelenleg a módszer egyik leginkább támadható pontja az akkumulátor, hiszen olyan energiatároló egységet kell kifejleszteni, mely lehetőleg hosszú időn át elegendő hajtóerőt tudjon biztosítani. A legújabb technológiával előállított akkumulátorok már képesek erre. Jó példák erre a Tesla járművek. A sportos autók már 200 kilométert is képesek megtenni óránként.

A jövőbeli tervek között az is szerepel, hogy a töltőállomások több helyen is elérhetőek legyenek. Győrben egy olyan kezdeményezés is kilátásban van, miszerint az elektromos autókat használók ingyen parkolhatnak.

Az e-töltőállomás első éles bevetése

Szakemberek szerint az elektromos autókat elsősorban a városi közlekedésben érdemes kihasználni. Az E.ON győri munkatársai már használnak három Citroen gépjárművet, melyet elektromos erő hajt.

Varga Zoltán, a Széchenyi István Egyetem Közút és Vasút Tanszékének vezetője elmondta: a felhasznált üzemanyag mennyiségének közel felét a városi közlekedésben fogyasztjuk el. Így roppant előnyös lenne környezetvédelmi és takarékossági szempontból is, ha ennek egy kis részét is átvehetné az elektkromos meghajtás.

Három Citroent az E.ON is használ városi közlekedésre

Jogos kérdések vetődtek fel a tájékoztató után: ki fogja igénybe venni ezeket a töltőállomásokat? Hiszen jelenleg az elektromos autót használók száma csekély. Az E.ON Hungária Zrt. vezérigazgatója szerint a „tyúk és a tojás” problémája jellemzi a helyzetet, hiszen amíg nincs töltállomás, addig elektromos autót sem fog használni senki. Ám, ha nincs elektromos autó használatban, akkor töltőállomásra sincs szükség.

Győrben ingyen tankolhatunk, de egy tankolás egyébként 1300-1500 forintra jön ki. Ez nyilván elég kecsegtető ár a mostani benzinárak mellett, ugyanakkor az elektromos járművek 35-40 százalékkal többe is kerülnek a hagyományos gépkocsiknál.

Egy elektromos töltőállomás telepítése 170 ezer forintba kerül. Magyarországon jelenleg hét helyen működik ilyen berendezés.

Kapcsolódó hírek