Elkobzások, orosz alkatrészek Airbusoknak, Boeingoknak…

iho/repülés   ·   2022.06.08. 09:00
192086095_135108315348729_6815175882001443260_n

Egy A330 kalandjai Sri Lankán, egy oligarcha gépei. Változatos hírek az elmúlt napokból az orosz légiközlekedést sújtó szankciók kapcsán.

Visszatért Oroszországba az az Aeroflot A330-as, amely néhány nappal ezelőtt a Sri Lanka-i hatóság döntése érdekében nem hagyhatta el a Bandaranaike nemzetközi repülőteret. A gép mozgásának blokkolását az az ír cég kérte, a Celestial Aviation, amely a szélestörzsűt bérbe adta az orosz nemzeti légitársaságnak, és amint a gép megjelent Sri Lankán, bírósági úton tiltotta le a hazarepülést.

A vagy kétszáz utast emiatt kénytelenek voltak elhelyezni Colombo különféle szállodáiban, de értük más Aeroflot-gépek jöttek a hétvégén és szállították őket haza. Most viszont az ország legfelsőbb bírósága a főügyész beadványára válaszul, felülbírálta a korábbi döntést és felfüggesztette a gépre vonatkozó repülési tilalmat, így az Airbus visszatérhetett Oroszországba.

Gyanítható, legalábbis lehetséges, hogy azok az Aeroflot-gépek, amelyek az ottrekedt utasokért jöttek, olyan, a nemzetközi forgalomban immár jogosan részt vevő példányok voltak, amelyeket az Aeroflot május közepén megvásárolt a bérbeadó cégtől.

A nyugati gyártmányú, orosz üzemeltetésű utas- és teherszállítók persze ettől még nem mentesülnek további bonyodalmaktól, mert a gépek üzemeltetését továbbra is nagyban akadályozza a tilalom, amely az alkatrészek, szoftverek utánpótlását is leállította, illetve visszavonta a karbantartási, javítási engedélyeket és megvonta a technikai és egyéb jellegű támogatást az oroszországi cégektől. Erre válaszként még korábban a moszkvai vezetés rendeletet hozott arról, hogy a tanúsítványok kiadását átruházza a hazai cégekre. Ami viszont nem elfogadható a nemzetközi gyakorlatban, úgyhogy ennek kapcsán is már történtek letiltások, gépelkobzások.

Gyaníthatóan ez a helyzet, valamint a forgalom visszaesése késztetett öt orosz légitársaságot arra, hogy összesen vagy kéttucatnyi repülőgépet visszaadjon a lízingcégnek. Egyelőre nem tudni, mely cégek milyen típusú gépeiről van szó, és a lehetséges nyugati érintettek sem akarnak az ügyben nyilatkozni. Korábbi értesülések szerint a konfliktus kitörése előtt mintegy 400 nyugati végtől bérelt nyugati gyártmányú gép volt orosz üzemeltetőknél, ezek közül 78, a szankciók elrendelésekor Oroszországon kívül lévő példányt sikerült a lízingcégeknek visszaszerezniük. Most mégis a jelek szerint vannak olyan orosz cégek, amelyek inkább az üzemeltetés ellehetetlenülése miatt döntöttek a visszaadásról, és ezen az sem segített, hogy közben az orosz hatóság felhatalmazott néhány hazai aviatikai vállalatot, hogy a nyugatiak helyett saját maguk gyártsanak alkatrészeket az oroszországi gépekre.

A hírek szerint ottani Boeing és Airbus utasszállítók máris kaptak például néhány „bootleg”, vagyis kalózmásolat-részeket, amelyek nem függenek közvetlenül össze a gép repülésével, például valamilyen légitársaság utasüléseket gyártatott. De egyébként, figyelmeztet a repülősajtó, ha ezek a gépek nem kapnak elfogadott tanúsítványt, emiatt is le lehet, sőt le kell állítani az adott gép repülését a nemzetközi vonalakon. Vélemények szerint az igazi probléma akkor kezdődik, amikor például hajtóművekhez kellenek majd alkatrészek.

Egy amerikai bíróság elrendelte a főképp nyugaton élő, de továbbra is orosz állampolgár oligarcha, Roman Abramovics két repülőgépének is a lefoglalását. Az egyik egy Boeing 787-es, illetve egy kisebb business-jet, egy Gulfstream 650ER.  Utóbbi birtokba vétele nyilván virtuális, merthogy a gép valahol Oroszországban van, igaz, ezzel a hosszú távú üzleti géppel innentől kezdve kockázatos lesz túlrepülni Oroszország határát. A szélestörzsű Dreamliner viszont most Dubaiban időz, érdekes lesz a következő napokban megtudni, hogy az ottani hatóságok érvényesítik-e az amerikai döntést. Az alapvető indok, hogy a szankciók kiterjednek minden olyan gépre, amely nem csak az orosz légitársaságok, hanem orosz személyek tulajdonában vannak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.