Eltörlik a pótjegyeket számos dunántúli távolsági vonaton
Megújult őszi menetrend lép életbe több dunántúli vasútvonalon szeptember 28-án.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Mosóczi László szerdán elmondta: az elmúlt hónapok üzemeltetési tapasztalatai alapján a nyári kínálathoz jobban közelítő lehetőségeket nyújtanak az utasok számára a vasúti és az autóbuszos szolgáltatók Székesfehérvár, Veszprém, Szombathely, Keszthely, Nagykanizsa és Zalaegerszeg felé is. Az ITM a közösségi közlekedés gerincét adó vasúthálózat elsőbbségét kívánja elősegíteni, ennek érdekében a jelentős többletkínálatot garantáló balatoni utószezoni vasúti menetrendet szeptember 27-éig hosszabbította meg a MÁV.
Szeptember 28-ától nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani a Székesfehérváron áthaladó, eddig pótjegyköteles IC- és gyorsvonatokra, ahogy a Keszthely–Szombathely és Pécs–Tapolca viszonylatokon közlekedő járatokra sem. A Székesfehérvártól távolabbra utazóknak így akár 475 forinttal is kevesebbe kerülhet majd az utazás. Olcsóbbá válik az intercityk használata is: a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Zalaegerszeg útvonalon közlekedő Göcsej IC-ken, a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Szombathely útirányt használó Bakony IC-ken, valamint a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa/Keszthely közötti vonatok IC-vonatrészein pót- és helyjegy helyett egyetlen, egységesen háromszáz forintba kerülő helyjeggyel lehet majd utazni.
Budapest meghatározott állomásai és Keszthely, valamint Nagykanizsa között a jelenlegi helyett egy díjövezettel kevesebbet kell majd fizetni. A keszthelyi utazások így jellemzően a 180, míg a nagykanizsaiak többnyire a 220 kilométeres övezetbe tartoznak majd, ennek megfelelően alacsonyabb árú jegyekkel. A vasúti utazás költsége teljesárú jeggyel számolva 150–615 forinttal csökken Budapest és az említett dunántúli városok között. A gyorsvonatra váltott jegyek ára 150–325 forinttal lesz olcsóbb az ugyanezeken a viszonylatokon közlekedő buszokénál.
A lépésnek köszönhetően a Székesfehérvár és a főváros között utazóknak nem kell kötelezően felárat fizetni a távolsági vonatokra, így az eddig a plusz költség miatt inkább a Z30-as és G43-as elővárosi vonatokat választó utasok egy része a körülbelül 15 perccel rövidebb menetidőt kínáló járatokat is használhatja, csökkentve a zsúfoltságot a Velencei-tó vagy Érd térségét is kiszolgáló személyvonatokon.
A kormány stratégiai célja a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az autózással szemben, ennek elsődleges eszköze a környezetkímélő, biztonságos vasút térnyerésének támogatása. A vasúti fővonalakon végrehajtott és jelenleg is folyamatban lévő fejlesztések érdemben javítják a kötöttpályás szolgáltatások színvonalát.
A Budapest–Székesfehérvár vasútvonal 2010 óta több projekt keretében újult meg, a beruházások összes nettó költsége meghaladta a 128 milliárd forintot. A fejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt hat évben megkétszereződött az utasforgalom a vonalon: tavaly már 9,4 millióan választották a vasutat a főváros és Székesfehérvár között. A dél-balatoni folytatás lényegében már lezárult, és az észak-balatoni vonal folyamatban lévő korszerűsítéseivel tovább javul a vasúti összeköttetés minősége Budapest és a Balaton között.
Az államtitkár szerint 2020 rekordév lehet a vasúti fejlesztések terén, a következő uniós pénzügyi ciklus pedig egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására. A várakozások szerint 2021-től az eddigieknél jelentősen több pénz lesz elérhető uniós társfinanszírozással a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztésére. Előzetes becslések szerint Magyarországnak összesen akár kétezermilliárd forint is juthat vasúti beruházásokra. Az összeg sikeres lekötése érdekében a kormány összesen 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a közösségi közlekedés átszervezésének első lépéseként július 15-e óta egységes irányítás alatt működik a MÁV és a tavaly szeptember óta országos lefedettségű Volánbusz. A hétfőtől életbe lépő menetrendi és a tarifareformok nemcsak a Dunántúlon jelennek majd meg, hanem később más viszonylatokon is. A tervek szerint a tarifaközösség 2022. január 1-jén az egész országban életbe lép. A vasúti utazás vonzóbbá tétele érdekében alakították át a tarifarendszert, hétfőtől egyszerűbb lesz a jegyvásárlás, és az érintett viszonylatokon tíz százalékkal olcsóbb lesz az utazás.
(Olcsóbbá válik az utazás a Szlkesfehérvárt érintő intercityken és gyorsvonatokon. A felvételen látható IC+-kocsin történő utazáshoz már csak IC-helyjegyre lesz szükség, a járatok gyorsvonati részére azonban semmilyen felárat nem kell fizetni. Fotó: MÁV-Start Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!