Emberierőforrás-gazdálkodás: a Regiojet munkatársakat keres Lengyelországban

iho/vasút   ·   2025.11.17. 09:00
_regiojet_ok

Magasabb jövedelmet kínál a cseh szolgáltató a versenytársnál.

Egymásnak feszült a Lengyelországban terjeszkedő Regiojet és a PKP Intercity: személyszállítási liberalizáció ide, szabad hozzáférésű lengyel vasúthálózat oda, az elmúlt hetek nem a békés egymás mellett élésről szóltak. A történet akkor kezdődött, amikor a Regiojet bejelentette, egyelőre tesztjelleggel bár, de szeptember 18-ától egy vonatpárt indít el a legjövedelmezőbb lengyel, a Krakkó–Varsó vasúti útirányon.

Érezve a hazai pálya előnyét élvező PKP Intercity befeszülését, Radim Jančura, a Regiojet tulajdonosa akkor hosszú, a közelmúltban nyilvánosságra került WhatsApp-üzenetet intézett Janusz Malinowskihoz, a lengyel állami személyszállítási vasúttársaság vezérigazgatójához. Jančura ebben felidézte társaságának egyes, nehézségekkel terhelt indulásait: „Valahányszor új piacokra léptünk be – először Csehországban, majd Szlovákiában, Ausztriában és Magyarországon –, kezdetben pánik tört ki, majd igyekeztek ellehetetleníteni a dolgunkat. Csehországban az állami vasúttársaság mélyen az önköltség alá ment az áraival, Szlovákiában igyekeztek visszautasítani a menetvonal igényléseinket, Ausztriában megtagadták tőlünk a várótermek használatát, Magyarországon pedig a vonataink menettartama lett érthetetlenül hosszú. A sajtó, a nyilvánosság nyomásának hatására és mindenekelőtt az Európai Bizottság nyomásának köszönhetően azonban versenytársaink rendre meghátráltak.”

Jančura konkrét példákat is említett, mondván, megbízható informátorától tudja, Malinowski munkatársai igyekeznek meggátolni, hogy a decemberi mentrendváltásól élesben szolgáltató Regiojet menetvonalakhoz jusson. „Ne feledjük, a közvetlen versenytársunk a PKP Pendolinója – ám amennyiben korlátozni kívánják az útvonalhoz a hozzáférhetőséget, akkor azt ugyanabban a szegmensben és egyforma arányban, az Önök járataira is ki kell terjeszteni. Ezek a gazdasági verseny alapelvei.”

A Regiojet tulajdonosa üzenete végén finom diplomácia zárszóval hagyta nyitva a barátkozás kiskapuját: „Úgy vélem, hogy az említett intézkedéseket az alkalmazottai az Ön tudta nélkül hozták meg.”

Az összes részlet közreadásával nem untatnánk a nyájas olvasót, de a PKP egyrészt visszautasította a vádakat, másrészt támogatót is kapott, Nagy-Lengyelország vajdaság regionális vasúttársasága, a Koleje Wielkopolskie ugyanis kifogást emelt a Regiojet a Varsó–Poznań vasútvonalon december 14-én induló kereskedelmi járataival szemben, arra hivatkozva, hogy a vajdaság utasait iskolába és munkába szállító vonatai kénytelenek hosszabb ideig várakozni a Regiojet vonatainak elhaladására/előzésére.

Közben pedig zajlik, és lassan a végéhez ér a próbaüzem, amiről a lengyel utasok az elégedettség hangján számolnak be. Egy Facebook bejegyzést idézünk: „Volt szerencsém Regiojettel utazni Varsóból Krakkóba, bevallom őszintén, nagyon szép, kényelmes és kellemes volt az út. A felszálláskor minden kocsi mellett áll egy segítőkész vonatkísérő, és frissítő jár minden utasnak. Később ők veszik fel a fedélzeti étlap alapján a megrendelést teára, kávéra, süteményre, egyébre. Szóval Regiojettel utazni nagyon kényelmes, a kiszolgálás pedig kifejezetten barátságos és profi. Személyesen ajánlom az üzleti osztályt.”

A Regiojet pedig készül, ahogy Renata Stanislavová, a társaság vezérigazgatója fogalmazott, azt szeretnék, ha a lengyelek modern, megbízható és kiváló minőségű vasúti szolgáltatáshoz férjenek hozzá. Ez nemcsak az utasokra, hanem az alkalmazottainkra is vonatkozik. „Ezért kínálunk magasabb béreket, mint versenytársaink, és biztos munkahelyet egy erős, nemzetközi vállalatnál” – tette hozzá.

Az új piaci belépő járataira a jegyek 2025 decemberéig kizárólag a szolgáltató weboldalán és mobilalkalmazásán keresztül érhetők el. A decemberi menetrendváltástól a tervek szerint fizikai értékesítési pontok nyílnak Krakkóban, Varsóban és Poznańban. Az útvonalak: Varsó–Poznań, Krakkó–Varsó–Gdynia, Varsó–Ostrava–Prága és Varsó–Ostrava–Bécs.

És, hogy mennyi a pénz? Nos, a következő jövedelmeket kínálja a jelenleg kétezer munkatársat foglalkoztató cég:.

  • mozdonyvezetők: 13–14 ezer złoty
  • vezető jegyvizsgálók: 10 200 złoty
  • vonatkísérők: 6000–7500 złoty

Ezek az összegek bruttóban értendők, és ha jól használtuk a zarobki.pracuj.pl bruttó/nettó kalkulátort, akkor a munkaszerződés keretében bruttó 10 ezer złotyt kereső lengyel munkavállalók cirka 650 ezer forintnak megfelelő 7147 złotyt vihetnek haza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek