Emirates–Airbus-vita: kártérítés a szárnyhibákért
Jövőre megkezdődik a nagy szárnyjavítás: az európai óriásgép legfontosabb felhasználója, és feltehetően több más légitársaság is kártérítést követel az Airbustól.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, egy hajtóműprobléma miatt kényszerleszállt kétszintes szélestörzsű javításakor a szárnyakban repedéseket találtak azoknál az elemeknél, amelyek a főtartóhoz rögzítik a burkolatot.
Az Airbus kidolgozta azokat a technológiai változtatásokat, amelyek a hibát gyártáskor eleve kiküszöbölik, de az új szárnykonstrukcióra csak 44 példány legyártása után állnak át, az addig készült gépek mindenképp javításra szorulnak.
Az Airbus erre is kidolgozta a menetrendet. Az előzetes javítás azt jelenti, hogy a gépeket ötszáz repült óránként újra és újra át kell vizsgálni, a végleges javítás a gép teljes 90 ezer órára tervezett élettartamára megoldja a problémát. A legnagyobb felhasználó, az Emirates esetében jövő márciustól ehhez egyszerre négy óriásgépet kell nyolc hétre kivonnia a forgalomból.
Tim Clark, az Emirates elnöke azt is erősen sürgeti, hogy az Airbus kellő időben szerezze meg az európai légihatóság, az EASA légialkalmassági engedélyét az új szárnykonstrukcióra. Nyilatkozatában egyelőre nem akart részleteket elárulni a légitársaság követeléseiről, eddig az Airbus csak magának a javításnak a számláját állta volna, de az Emirates és több más A380-as felhasználó úgy véli, ennél komolyabb károkat okoz a számára a hiba, illetve a hibajavítás elhúzódása. Az Emirates korábban az előzetes javítások kapcsán havi harmincmillió dolláros profitkiesést emlegetett, de azóta a pontosabb felmérések szerint az összeg közelebb van az ötvenmillióhoz.
Az Aviation Week számára adott nyilatkozatában ugyanakkor Clark továbbra is pozitív véleményt mondott az A380-asról, és jelezte: az, hogy a gép iránt az érdeklődés nem annyira nagy, a jelenlegi gazdasági problémákkal, likviditási gondokkal magyarázható, és átmeneti jellegű. Jellemző mód a Boeing új óriását, a 747-8-ast sem vásárolják nagy mennyiségekben a légitársaságok. Amint a recesszió elmúlik és a hosszú távú repülések iránti igény ismét megnövekszik, az A380-as „elegáns, környezetbarát és gazdaságilag hatékony válasz erre az igényre” – mondta az Emirates elnöke.
Az Emirates jelenleg húsz vonalat repül 27 A380-assal, összesen 63 kétszintes óriásgépet rendelt az Airbustól.