Emirates–Qantas-szövetség: miért, kik ellen?

iho/repülés   ·   2012.09.12. 16:30
cim

A Qantas az új szövetség révén azt reméli, hogy nemzetközi hálózata ismét profitábilissá válik. Jövő áprilistól ennek a megállapodásnak alapján helyezi át a londoni járatok közbülső leszállóhelyét Szingapúrból Dubajba, a Dubajból induló Emirates-járatok révén pedig 33 európai célpont nyílik meg számára. A megállapodás ugyanakkor Dubaj felől heti 98 járatot tesz lehetővé Ausztrália öt legnagyobb városába.

A Qantas és az Emirates a menetrendet és a jegyárpolitikát is egyeztetné, igaz, ehhez már hatósági engedélyre is szükség lesz. Ami pedig ugyancsak jelentős lépés: a két társaság átjárhatóvá tette egymás ügyfelei számára törzsutasrendszerét.

A Qantas A380-asai...

A Dubaj–London járatokon naponta tízszer váltakozva repülnek a Qantas és az Emirates gépei: ezt a mindkét fél számára előnyös összjátékot a vonalon használt azonos típus, az A380 teszi lehetővé. (Egyben gyaníthatóan azt is jelzi, hogy a két légitársaság óriásgépeit külön-külön nem lehetett teljesen megtölteni ezen a frekventált vonalon sem.) A Dubai International 3-as terminálján kizárólag az Emirates és a Qantas 380-asait fogadják és indítják.

Code share megállapodások révén teszik hatékonnyá a repülést Afrikába, a Közel-Keletre, illetve Ausztrália és Kelet-Ázsia között. Külön koordinálják az Új-Zélandra vezető járatokat.

...és az Emirates azonos típusú óriásai ugyanazt a terminált használják majd Dubaiban

A Qantas a megállapodás révén leállíthatja „kétséges gazdaságossággal” működő frankfurti járatát, ez volt egyébként az egyetlen, saját géppel repült közvetlen vonala a kontinentális Európába. Ugyanakkor a jövőben más európai járatokat érdemes lesz indítania Dubaj közbeiktatásával.

Az Aviation Week elemzése szerint az új szövetség egyértelmű vesztesei a faképnél hagyott eddigi partnerek. A Qantas és a British Airways között 17 éve létezik megállapodás az Ausztrália és az Egyesült Királyság közti repülésekről, Szingapúron keresztül. Az ausztrál utasoknak Londonon át volt lehetőségük továbbutazni Európába. A március végével lejáró szerződés kiterjedt a hongkongi és bangkoki járatok összehangolására, egymáshoz kapcsolására is. Ugyancsak lezárul április elsejével a Qantas és az Air France code share együttműködése: ez heti hatvan járatot érint öt ausztrál városba Szingapúron és Hongkongon keresztül.

A British Airways máris bejelentette, új szövetségest keres a Qantas helyett. A szóba jövő partnerek egyike a Qatar, amelynek holdingcége ráadásul nemrég tulajdonrészt szerzett a Heathrow-t is birtokló BAA-ban, ugyanakkor a Qatar vezérigazgatója, Al Baker mind ez idáig cáfolta, hogy légitársasága fontolgatná a belépést a BA vezette oneworld szövetségbe.

Az Emirates független marad: elnöke, Tim Clark már tavaly meghirdette a társaság globális politikáját

A Qantas–Emirates-szövetség az Emirates politikáját sem változtatta meg, miszerint a dubaji székhelyű társaság távol marad a légitársasági nagy szövetségektől. A most megállapodásra jutott két légitársaság között nem változnak a tulajdoni viszonyok sem, vagyis egymástól továbbra is független partnerek szoros együttműködéséről van szó, igaz, sokkal szorosabb együttműködésről, mint egy szokásos code share megállapodás – hangsúlyozta az aláírás után Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója.

Kapcsolódó hírek