Évi tíz kilométer
Romániában épp ennyit, az országos vasúthálózat egy ezrelékét újítják fel minden évben – áll a kronika.ro hírében. Feltehetőleg a kürtösi határátmenettől a fekete-tengeri Konstancáig húzódó Páneurópai IV/b korridort nem számolják hozzá, itt ugyanis – nem jelentéktelen uniós forrásoknak köszönhetően – ennél haladósabb a munka.
A mérce természetesen itt is a „boldog békeidők”, a „létező szocializmus” kora. Akkoriban évi háromszáz kilométerre futotta a Ceauşescu-korszak nem túl bőséges központi kosarából, bár az arrafelé utazók már akkor is legendákat meséltek a CFR-nél dívó pályaállapotokról. A jelenlegi román pályavasút komoly forráshiánnyal küzd, habár 2020-ig tervbe vették a tízezer kilométeres hálózat jó részének felújítását, 2013-ban is mindössze 78 millió lejt (mintegy 5,3 milliárd forint) kaptak erre a célra, ez csupán huszonkét kilométer felújítását fedezi. A teljes korszerűsítéshez tízmilliárd euróra lenne szükség.
Mindezek ellenére a megyeszékhelyek pályaudvarainak felújítása lassan ugyan, de zajlik. Ez azonban csupán az állomások vágányhálózatának felújítását jelenti, a következő nagyobb városig 46 (személyvonatok), illetve 23 (tehervonatok) kilométer per órás átlagsebességgel tudnak döcögni a szerelvények. Nicolae Micu, a CFR SA vezérigazgatója a Krónika portálnak elmondta: az igencsak korlátozott anyagi feltételek és az emiatt szaporodó lassújelek egyre jobban növelik a lemaradást a kontinens többi vasútvonalához képest.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!