Ez már nem a jövő: gyorstöltésű elektromos hibrid buszok

iho   ·   2017.11.12. 13:45
ABB_HVC_Luxembourg_eBusz_kislid

A nagyvárosok világszerte növelik a tömegközlekedés fejlesztését szolgáló befektetéseiket a közutak túlterheltségének csökkentésére és a levegő minőségének javítására. Az ABB svájci-svéd cégcsoport magyarországi vállalatának szakemberei bemutatták a cég fejlesztéseit, köztük a TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) villámgyors töltőrendszert is. A rendszert Genfben, a repteret a kereskedelmi vásárközponttal összekötő útvonalon helyezték először üzembe. A nagy teljesítményű városi közlekedés igényeire tervezett technológiával egy e-autóbusz tizenöt másodperc alatt feltölthető, azaz az utasok fel- és leszállása közben elvégezhető a művelet az útvonal menti feltöltési pontoknál.

A TOSA-rendszerű elektromos buszok tetején egy vezérelt működésű töltőkar a töltésre kijelölt megállókban automatikusan rácsatlakozik a gyorstöltőre. A kar és a tizenöt másodperces töltési idő minimálisra csökkenti a jármű megállóban eltöltendő tartózkodási idejét. A TOSA-rendszerű e-busz az energiát kompakt akkumulátorokban tárolja, amelyek az utastér növelése érdekében a busz tetejére vannak telepítve. Fékezés közben is képes az elektromos busz energiát termelni. Az így termelt energia tovább csökkenti a jármű teljes energiafogyasztását.

Csernoch Viktor, az ABB energetikai hálózatok divíziójának képviseletében elmondta, hogy az elektromos buszokkal szemben ugyanolyan elvárásokat támasztanak az utasok. Legyen gyors, modern, kényelmes. Egy e-busz semmilyen szempontból nem maradhat alul a dízellel szemben. Mint mondta, a gyorsaság és hatékonyság szempontjából a technológia bevált, ráadásul segítségével alacsonyabb az emisszió, és javíthatóak a buszközlekedés egyéb jellemzői is. A kibocsátásmentes tömegközlekedés mellett a szakaszos töltési megoldásnak köszönhetően csökkenthetők a járművek fedélzetén telepített akkumulátorok méretei. A kisebb akkumulátorok alkalmazásával pedig kisebb a buszok össztömege, ami a buszhálózat energiahatékonyságának javulását is eredményezi.

Csernoch szerint az e-buszokkal járó előnyök a városok számára is kedvezőek, mivel lényegesen alacsonyabbak a teljes életút költségek (TCO, azaz a beszerzés + fenntartás költsége), ráadásul javítható a város- és környezetkép, hiszen a trolik esetében például szükségtelenné válik a felsővezeték-hálózat. A gyorstöltő technológiát egyebek mellett már Luxemburgban, Belgiumban  jövőre pedig az Egyesült Királyságban is alkalmazzák e-buszokhoz. A genfi tömegközlekedési vállalat (Transport Publics Genevois) jövőre a 23-as busz vonalán építtet ki villámtöltés csatlakozási technológiát, amely a fejlesztések révén a világon a leggyorsabb lesz a maga nemében: egy másodpercnél is rövidebb idő alatt csatlakoztatja a buszt a töltőpontra. Ezt követően a buszmegállóban kialakított hatszáz kilowattos töltő tizenöt másodpercig tölti a jármű fedélzeti akkumulátorait. A vonal végállomásán már csupán négy-öt percre percre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátorokat teljes kapacitásukig feltöltsék.

A sajótájékoztatón bemutatták az ABB Connected Service-t is. Valamennyi ABB robot alkalmas a vezetékes vagy vezeték nélküli csatlakoztatásra, ami lehetőséget ad a prediktív, proaktív és azonnali támogatásra. Tehát ezeket a modern ipari robotokra alapozott rendszereket már nem kell leállítani programozás és optimalizálás közben. A feladatok ellátására olyan szimulációs és offline programozási eszközök léteznek, amelyek ugyanazt a szoftvert alkalmazzák, mint amelyik a termelésben a robotokat irányítja. Szimulációkkal tanulmányozható, hogy a berendezések hogyan működnének az üzemben, így például még bekövetkezésük előtt megelőzhetik a költséges összeütközéseket. A robotok távoli hozzáféréssel is működtethetők, amely segítségével a felhasználó a távolból reagálhat a teljesítménnyel összefüggő vagy váratlan problémákra, amelyre a robotvezérlő reagál, mintha az ABB szakembere a vezérlőnél ülne.

Taira-Julia Lammi, a cég magyarországi leányvállalatának igazgatója elmondta, hogy a negyedik ipari forradalom idején a közüzemi energiaszektorban, az iparban, a közlekedésben és az infrastrukturális szektorban jelen lenni, és fejlesztéseken dolgozni nagyon izgalmas feladat valamennyi piaci szereplőnek. - Ma minden eddiginél pontosabban „látjuk, halljuk és érezzük” az ipari folyamatokat, és ez a teljesítmény optimalizálására irányuló döntésekben hasznosul - mondta.

A 125 éves ABB a világ vezető vállalata az energetika és az automatizálás területén. Több mint egy évtizede dolgozik folyamatirányító rendszerek, kommunikációs megoldások, szenzorok és szoftverek kifejlesztésén és tökéletesítésén. A folyamat eredményeképpen, és az ABB technológiai, iparági és digitális szakértelmén alapulva jött létreaz ABB Ability, egy integrált iparágfüggetlen internet platform és felhő infrastruktúra, amellyel az ipar, a közműágazat és az infrastruktúra területén működő vállalkozások kihasználhatják az ipari adatok elemzésének előnyeit. Az ABB Magyarországi vállalata 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű-, valamint energiaszektorban. Többek között olyan vállalatok tartoznak ügyfelek sorába, mint a Shell Oil, a CenterPoint Energy, a Con Edison, a BASF, a Royal Caribbean, a Cargill, a Volvo és a BMW.  Magyarországon a Paksi Atomerőmű Zrt. használja az ABB által kifejlesztett működési és karbantartási folyamatokat szabályozó Asset Suite szoftvermegoldást, valamint alállomási iránytástechnikai szoftverét (microSCADA) évek óta alkalmazzák a MAVIR Zrt., az ALCOA-Köfém Kft., a BorsodChem Zrt., a Dunaferr Zrt., a nagyobb áramszolgáltatók, valamint a MOL Nyrt. egyes alállomásaiban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek