Falcon–Dragon: remek start, kudarcos rakétaleszállás

iho   ·   2015.04.15. 07:45
cim

Hajnalra megérkezett egy felvétel a rakéta érkezéséről, úgy tűnik, mintha a fokozat egy kissé gyorsan érkezne a leszállópadra, és mintha az utolsó métereken a Falcon eltérne a függőlegestől, talán egy erősebb szélroham hatására? Hogy végül miért nem sikerült épségben megúsznia a landolást, azt majd néhány nap múlva tudjuk meg pontosan.

Korábban írtuk:

A hétfői, az időjárás miatt történt halasztás után kedden, magyar idő szerint este tíz után, a Falcon-9 kétlépcsős hordozórakéta csúcsára szerelve sikeresen elindították a SpaceX magán űrvállalkozás hatodik „szerződéses” Dragon-járatát a floridai Kennedy-űrközpontból az űrállomás felé.

Gyorsítás, emelkedés

A fellövés gyönyörű volt, hála a rendkívüli tévéközvetítésnek, hiszen a komplexum minden fontos pontján remekül dolgoztak a kamerák: nemcsak a földről láthattuk a rakétát, amint a kilövőpadról történt elemelkedés után egy perc tíz másodperccel átlépte a hangsebességet, de gyönyörűen megörökítették az első fokozat leválását, majd ahogy a második fokozat szépen a világűrbe emeli fontos terhét, eközben még az egyik ürülő üzemanyag-tartályba is bepillanthattunk.

Az első és a második fokozat szétválásának pillanata

Ugyancsak tanúi lehettünk annak, bár ezek a képek kissé ellenfényesre sikerültek, ahogy a Dragon-űrhajó a pályára érve leválik a második fokozatról, majd „kinyitja szárnyait”, vagyis napelemtábláit, és megkezdi földkörüli szabad repülését az űrállomás felé. Az összekapcsolódást péntekre tervezik: egyelőre ehhez is minden adva van, az űrhajó rendszerei jól működnek, a start a kijelölt pályára emelte a Sárkányt, amely sok létfontosságú felszerelés és anyag, tudományos kísérleti eszköz mellett az ISS-re várja az űrhajósok által várva várt új kávéfőzőt.

Amásodik fokozat izzó fúvókája, háttérben már a gömbölyű Földdel

Időközben az irányító központ időnként jelezte az első fokozat sorsát is. Mint ahogy ezt korábban írtuk, a Dragon startja mellett ez volt a fellövés másik fontos mozzanata: újabb próbálkozás arra, hogy az első fokozat, fő feladata befejeztével, vagyis a megfelelő, körülbelül nyolcvan kilométeres magasság elérése és a leválás után, ne hulljon „szokásos módon” az óceánba, hanem a hajtóművel történő többszöri fékezés után simán leszálljon a parttól mintegy 200 kilométerre, lapos fedélzettel várakozó uszályra.

Élőkép a rakéta belsejéből, az egyik tartályból

Nos, az irányítók jelentették, hogy a leválás után megtörtént 4.40-kor az első, majd 6.30-kor a második fékező begyújtás, végül jelentették közvetlenül leszállás előtt az utolsó égetést, de ezután a közvetítés befejezéséig nem hallottunk a fokozatról.

Egy kritikus pont: a napelemtáblák nyitása

Végül a SpaceX Facebook-oldalán megjelent a vállalat vezére, Elon Musk szűkszavú közleménye: „Ascent successful. Dragon enroute to Space Station. Rocket landed on droneship, but too hard for survival.” Vagyis az emelkedés sikeres volt, a Dragon útban van az űrállomás felé, de a rakéta túl keményen szállt le a hajóra ahhoz, hogy túlélje.

A kudarcról nyilván a későbbiekben részletesebben beszámolnak, mint ahogy a februári hasonlóan sikertelen próbálkozásról is megállapították, hogy a kormányzást végző hidraulika romlott el az utolsó pillanatokban. Most más lehetett a helyzet, talán a rakéta tolóerejével vagy annak vezérlésével lehetett gond, ha a szerkezet elérte a leszállóhelyet, de nem tudott oda elég finoman és simán megérkezni.

Eddig egy fotó jelent meg, amelyen a rakéta már csak mindössze néhány méter magasan van a fedélzet fölött, és a támasztólábak is nyitva, amik stabilizálják leérkezéskor. Talán épp az utolsó másodpercekben fogyott ki az üzemanyag? Musk többször hangsúlyozta, hogy a rakéta visszatérésének ez az egyik legbonyolultabb feltétele, vagyis hogy a Falcon ne csak annyi üzemanyaggal startoljon, amennyi az emelkedéshez kell, hanem elégségessel a leszálláshoz is.

A Falcon-9 közvetlenül az uszály fölött: nyolcvan kilométer magasból sikerült idetalálnia, de nem volt sima a leszállás

Egy későbbi Twitter-bejegyzés viszont arra utal, hogy a leszállás sikeres volt, de a túlságosan erős vízszintes mozgás felborította a rakétát. Hogy ez az erős vízszintes mozgás pontosan mit jelent, azt még nem tudni: a rakéta maga mozgott túl gyorsan, hogy a fedélzetre találjon, vagy esetleg a szél volt túl erős, ami felborította a magasra nyúló szerkezetet.

Mint ismeretes, a kísérlet lényege, hogy a Falcon–Dragon-rendszer valamennyi eleme újra felhasználható legyen, ami drasztikusan csökkentené az ilyen repülések költségeit. A Dragon-kapszula is erre készül, és ez az egyetlen olyan teherűrhajó, amely vissza is tér a földre, nemcsak elég a légkörben, mint azok az orosz teherszállítók, amelyek az űrállomás hulladékával teletömve semmisülnek meg.

Az első fokozat visszatérésének vázlata, ahogy a SpaceX szerette volna

A Dragon eddig is mindig képes volt visszahozni a hasznos terhet, a kísérleti anyagokat és hasonló szállítmányokat. Azért nem lehetett az eddigi kabinokat újra felbocsátani, mert a tengerbe érkeztek, és ez eléggé sokat árt a szerkezetnek, az űrhajók akkor lesznek újra felhasználhatóak, amikor már szárazföldre huppannak, és nem az óceánba csobbannak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.