Fehérorosz vasútfejlesztés kínai tőkével

iho   ·   2013.07.28. 09:00
400px_cnr_belarus

Fehéroroszország (Belarusz, Belorusszia) elnöke, Alexander Lukasenko a napokban írt alá Pekingben egy megállapodást, melynek értelmében a Belarusz Vasút (Belaruszkaja Csihunka, BC) tizennyolc villanygépet vásárol a kínai CNR Datong villanymozdonygyártól. A járművek összesen 116,9 millió dolláros árának 85 százalékát a kínai állam tulajdonában álló Kínai Export-Import Bank által biztosított hitel fedezi. A szerződéssel a gyártó vállalja a mozdonyok karbantartásához szükséges alkatrészek biztosítását is.

A váltóáramot használó, 7200 kilowatt teljesítményű, százhúsz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű, egyszekciós villanymozdonyok elsődleges feladata közepes méretű tehervonatok továbbítása lesz. Az International Railway Journal arról ír, hogy a BC előzőleg három éve, 2010-ben rendelt meg a CNR és az Alstom konzorciumától egy tucat 9600 kilowatt teljesítményű, kétszekciós villanygépet a Fehéroroszország és Oroszország között közlekedő nehéz tehervonatok vontatására. A kínai HXD2-es gépekből fejlesztett, óránként maximum százhúsz kilométer per órás sebességre engedélyezett, BKG1-es sorozatú mozdonyok mostanában állnak forgalomba.

Az új villanymozdonyok várhatóan hasonlítani fognak a 2010-ben rendelt kétszekciós gépekhez. A képen egy kétszekciós gép egyik fele látható<br>(fotó: Railway Gazette)

A pekingi tárgyalások alatt a CNR bejelentette, vásárolni kíván a fehérorosz BelAZ Holding tulajdonába tartozó Mogilev Járműgyár részvényeiből, hogy ott vontatási részegységeket, személykocsikat és tartályvagonokat gyárthasson európai vásárlóknak.

Hasonló feltételekkel bíró hitelt ajánlott fel az Exim Bank is a 90 kilométer hosszú Zslobin–Homel vasútvonal 80 millió dollárba kerülő villamosításához: a kínai kölcsön a költségek 85 százalékát fedezné. A felsővezeték kiépítésének előkészítési munkálatai már április óta folynak. A „tyúkbél” kihúzása Aszipovicsitől Bobrujszkig megtörtént, a Bobrujszktól Zslobinig tartó szakasz felett pedig a tervek szerint szeptemberben fejeződik be. A vonal korszerűsítésével a végéhez közeledik a fehérorosz fővárostól, Minszktől délkeletre, Homel és Kalinkavicsi felé tartó vasútvonalak villamosítási programja.

A Fehérorosz Vasút úgy számol, hogy a villamosításnak és az összesen harminc, korszerű kínai villanymozdonynak köszönhetően a villamos vontatás részaránya 28 százalékról negyvenhatra nőhet az országban.

A mozdonyokat várhatóan 21 hónapon belül szállítja a CNR Datong – számol be a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.