Felszállás porfelhővel, török Atlas a levegőben
Az első szériapéldány átadását követően – mint beszámoltunk róla, a gépet a francia légierő vehette át – a levegőbe emelkedett a második megrendelő első Atlasa is. Az Airbus Military adta közre a fotót a még festetlen gépről, amely a török légierő szállítókapacitását javítja majd.
A Sevillában települt gyártósoron összesen tíz ilyen repülőgépet kell elkészíteni a török légierő számára. Közben ugyanott intenzíven zajlik a repülőszemélyzetek és a műszakiak kiképzése is. Ami a további gépeket illeti, a valóságos gyártási felfutásról bizonytalanok az adatok: a franciáknak a tervezett ötven gépre még nincs meg a fedezetük, a spanyolok pedig épp az első átadás előtti napokban jelentették be, hogy a korábbi döntésekhez képest kevesebb A400-ast óhajtanak hadrendbe állítani. Vagyis az eddig biztosan legyártandó 170 körüli gépszám lehet, hogy valamelyest visszesik, miközben a programban résztvevő országokon kívül eddig csak Malajzia rendelt négyet az Atlasból. A program egyik vezetőjének nyilatkozata szerint azonban épp az fogja felgyorsítani az megrendeléseket, hogy az Atlas fejlesztésének résztvevői sorra kapják meg a maguk példányait.
Mindeközben tovább zajlanak az A400-as program tesztjei, amelyek a ma még hiányzó képességek megszerzését, illetve az ezekhez kötődő légialkalmassági engedélyeket célozzák. Ilyen például a gép használata szilárd burkolat nélküli pályákon, fel- és leszálló helyeken.
Az egyik prototípussal, az MSN2-essel már tavaly elkezdték az ilyen jellegű teszteket a németországi Cottbus repülőterének füves pályáján, akkor azonban a próbákat alaposan megzavarta, hogy a program második napján a gép bal futóműve „áttörte a füves pálya felső talajrétegét”, vagyis beásta magát.
A frissen nyilvánosságra hozotti fotó kíséretében megjelent szöveg a tavalyi németországi próbákat nem említi, de a mostani, Zaragoza közelében történt felszállást a burkolatlan pályáról ugyancsalk az MSN2-es protopéldánnyal hajtották végre, feltehető tehát, hogy a 2012-ben elkezdett repüléssorozat folytatásáról van szó.
A burkolatlan pályáról történő fel- és leszállás képessége igen fontos a katonai szállítógépek számára. Az A400M – az amerikai C-17-eshez hasonlóan – annak a koncepciónak a jegyében készült, hogy a típus kiiktassa a kétlépcsős utánpótlás-szállítási rendszereket. Míg korábban a nehéz, szélestörzsű, interkontinentális feladatokra képes gépekből, mint amilyen például a C5-ös, egy gűjtő-elosztó bázison át kellett pakolni a hasznos terhet egy olyan kisebb gépbe – például C-130-asba vagy Transallba – amely képes volt a szállítmányt közvetlenül a háborús övezetbe repíteni, addig az új típusok egyesítik magukban mindkét képességet. Vagyis átrepülhetnek az óceánon, és utána egyenesen a célnál, ha kell, akár egy olyan szükségreptéren is landolhatnak, amely valóban nem kínál le- és felszállásra szilárd burkolatú pályát.