Fiatalokat ért tragédiák
Szörnyű tragédiákkal zárult a nyári szünidő és kezdődött az új tanév. Az elmúlt egy hónapban két tinédzser tragikus halálát és két fiatal életveszélyes sérülését okozta a figyelmetlenség, közlekedés közben a fülhallgató használata, a telefon nyomkodása és a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás.
Idén a MÁV hálózatán már 56 baleset történt vasúti átjáróban (tizennéggyel több mint a tavalyi és hasonló időszakában), amelyek során tizenöten vesztették életüket. A figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt már kilencven esetben gázolt embert a vonat, ebből tizenegy baleset történt vasúti átjáróban. A tavalyi év azonos időszakában 26 esetben gázolt embert a vonat. Az elmúlt két hétben két tinédzser tragikus halálát és egy fiatal súlyos sérülését okozta a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése a síneken. A minden esetben vétlen mozdonyvezetők súlyos traumát élnek át a balesetek során, különösen akkor, amikor fiatalt gázolnak halálra. Három hete egy fiatal életveszélyesen megsérült, amikor vasútüzemi területen felmászott egy vasúti kocsi tetejére, és áramütés érte.
A fiatalokat ért vasúti balesetek számának visszaszorítása érdekében a MÁV az Oktatási Hivatal együttműködését kérte a fiatalok oktatására, tájékoztatására, és annak érdekében, hogy a SíN-TÉR balesetmegelőzési célú ismeretterjesztő filmsorozat epizódjai minél több diákhoz eljuthassanak. A vasúttársaság több mint 2800 iskolához eljuttathatta a legfontosabb vasútbiztonsági szabályokat, valamint Molnár Péter mozdonyvezető videóüzenetét, amiben ő is kéri a szabályok betartását.
A MÁV Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő kisfilmeket készített, amelyekben a szabálykövető közlekedés fontosságára hívják fel a figyelmet. A sorozat három epizódjának témáit a vasúton legjellemzőbb, tragikus kimenetelű vagy súlyos sérülésekkel járó balesetek adták. A SÍN-TÉR sorozat
témakörében mutatja be érthetően, látványosan, a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva a balesetek okait. Az ismeretterjesztő filmsorozat epizódjait a pedagógusok elérhetik a Nemzeti Köznevelési Portál oldalán.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója hangsúlyozta: „A balesetek mögötti okok között az első a figyelmetlenség: egyre többet foglalkozunk a mobiltelefonunkkal, egyre többet használunk fülhallgatót és ez nem csak a tinédzserekre jellemző, hanem ránk felnőttekre is. Ez pedig vasúti útátjáróknál tragédiába torkolhat. Minden egyes vonat vezetőállásán ül egy mozdonyvezető kollégánk, kolléganőnk, akik munkájukat végzik, édesanyák, édesapák, akik a testi épségükkel, de akár az életükkel is fizethetnek mások hibája miatt egy vasúti átjárón áthaladva. Azt szeretném kérni mindenkitől, kétszer is gondolja meg, mielőtt a sínekre lép, hiszen a pillanatnyi figyelmetlenség is halálos balesethez vezethet. Szorosan együttműködünk az Oktatási Hivatallal, hogy minél több diákhoz eljuthassanak legfontosabb vasútbiztonsági üzeneteink. Vigyázzunk egymásra!”
Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese szerint nem volt kérdés, hogy ebben az együttműködésben részt vesznek, hiszen nagyon fontosnak tartják az edukálást ezen a területen is. A fékút, az áramütés és az elsodrás témakörét feldolgozó három filmet már elhelyezték a Nemzeti Köznevelési Portál médiatárában. Azt is előkészítik, hogy a fizika tantárgy tananyagában az adott évfolyamon – amikor ezekről a témákról tanulnak a gyerekek – ezeket a filmeket elérhetik a pedagógusok, és levetíthetik.
Molnár Péter, a MÁV-Start mozdonyvezetője arról beszélt, hogy egy gázolásnak minimum két elszenvedő alanya van. Az egyik az áldozat, a másik pedig, akiről talán kevesebb szó esik, a mozdonyvezető. „A mozdonyvezetők mi vagyunk, és számunkra rendkívül megterhelő és negatív élmény, amikor egy baleset megtörténik. Csak a szerencsének tudhatjuk be, ha a közút-vasút találkozásánál az ütközés éppen nem egy kamionnal történik, hiszen volt olyan baleset, amely sajnos a mozdonyvezető kollégánk halálával végződött. Ők csak elmentek dolgozni, azonban onnan már nem térhettek haza. Nagyon nehéz egy ilyen eset után leszállni a mozdonyról, nagyon nehéz odamenni, és megnézni, hogy mi történt. Felejthetetlen csattanások, szagok, illetve felejthetetlen momentumok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetünkből. Nekünk is van családunk, nekünk is vannak szeretteink. Nagyon nehéz egy baleset után hazamenni, hiszen ekkor kezdődik el az események feldolgozása. De nekünk ez a hivatásunk, nekünk mihamarabb vissza kell állnunk a munkába” – figyelmeztetett Molnár Péter.
Sok baleset abból adódik, hogy a közlekedők rosszul mérik fel a közeledő vonat sebességét, illetve a vasúti szerelvény féktávolságát. A fiatalok az életüket kockáztatják, amikor egy jól sikerült videó kedvéért az utolsó pillanatban ugranak el az érkező vonat elől. Gyakori baleseti ok, hogy a peronon, a vasúti sínek mellett várakozók figyelmetlenek, és nem tartják be a biztonságos távolságot a pályától. Jellemzően fiatalok az áldozatai vagy súlyos sérültjei azoknak az áramütéses baleseteknek is, amelyeket a vasúti járművek tetejére felmászva szenvednek el. Bár a MÁV minden módon dolgozik a balesetek számának visszaszorítása érdekében, ismételten felhívja a figyelmet, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos! Csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken. A vasúti átjárót mindig kiemelt körültekintéssel kell megközelíteni!
A balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel elindította országos balesetmegelőző kampányát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!