Forgalom- és szolgáltatáskorlátozás a buszos szektornak – környezetvédelem és emissziós zónák

Kiss Bertalan   ·   2020.12.12. 09:05
00_turistabusz_2020_kiss_bertalan

Már számos európai városban élnek az károsanyag-kibocsátási szinthez kötött állandó vagy időszakos behajtási korlátozások, amelyek a személygépkocsikra és tehergépkocsikra egyaránt vonatkoznak. Eddig ebből busztársaságok kimaradtak, de 2030-tól, a távolsági buszos személyszállítást akár ellehetetlenítő szabályozás is következhet.

Az egyik tervezet szerint a 300 kilométer meghaladó, a másik szerint az 500 kilométer viszonylattól hosszabb járatok esetében, a városi szakaszokat „nullemisszióval” kellene megtenniük! A műszaki megoldás mikéntjére azonban eddig senki nem tudott válaszolni.

Természetesen érthető, hogy az Európai Unió ösztönözni szeretné az okos és fenntartható mobilitást, de szembe kerül a rövidebb távú repülőutak és személygépkocsi-forgalom környezetbarát és költséghatékony alternatívájával, a távolsági buszközlekedés jövőjével. Ez nemcsak a menetrend szerinti járatokat üzemeltető busztársaságokat érintené súlyosan, de mi lesz például a buszos turizmussal, az iskolai kirándulásokkal, az üzleti „shuttle” járatokkal, vagy a sportolók és kulturális csoportok (táncosok, zenekarok stb.) utazásával, turnéival?

A német autóbusz-üzemeltetők szövetségének, a Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmernek az elnöke, Karl Hülsmann levélben hívta fel Ursula von der Leyen, az Európai Közösség elnökének figyelmét, hogy ez a javaslat a közlekedési szektort igencsak visszaveti, ahelyett hogy erősítené klímavédelmi szempontból. Sőt, a környezetvédelmet is veszélyezteti, mert a mobilitási lehetőségeket leszűkíti és a legkevésbé sem fogja szolgálni, a az üvegház hatású gázok csökkentését. Mélyreható változásokra van szükség a közlekedési szektorban, a klímavédelmi célok teljesítéshez. Ezért a távolsági buszos közlekedést is átfogóan kell fejleszteni, hogy klímabarát közlekedési / mobilitási lehetőséget jelentsen. Az EU bizottságnak inkább vissza kellene csábítani a volt buszos utasokat a saját gépkocsiból és repülőből.

A távolsági buszoknak – mint esetleges közlekedési lehetőség – jelenleg semmiféle nullemissziós meghajtási megoldással nem rendelkeznek. Folynak már kísérletek, tartós tesztek Európában és Észak-Amerikában is tisztán elektromos üzemű buszokkal, de még nem képesek helyettesíteni a dízeleket.

A koronavírus-járvány a legsúlyosabb krízis a távolsági buszközlekedésben, a II. világháború óta: utazási- és közlekedési korlátozások, kényszerű bezártság, rendezvények törlése és az üzleti élet online világba terelése az elmúlt száz év legnehezebb időszakát hozták.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.