Forgalomban az első két FUTÁR-os Combino villamos

iho/vasút   ·   2016.01.26. 11:19

A FUTÁR rendszer telepítésével párhuzamosan zajlik a fedélzeti kamerarendszer kiépítése is, amely az utasok biztonságáról, és a rongálás visszaszorításáról gondoskodik.

Forgalomba állt a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer (FUTÁR) eszközeivel felszerelt első két Combino villamos. A járművek már korábban teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által előírt minimum ezer kilométeres, utasok nélküli próbafutást. Ennek során az állópróbákon felül élesben, menet közben vizsgálták a beépített új rendszert, hogy a vizsgát követően az utasforgalomban már hibátlan szerelvények közlekedhessenek. A két jármű forgalomba állításával párhuzamosan elkezdődik a többi Combino villamos szerelése, valamint hatósági vizsgáztatása is.

Bár a járművek a szükséges hatósági engedélyekkel már rendelkeznek, ennek ellenére a BKK a kezdeti időszakban továbbra is figyelemmel kíséri a villamosok közlekedését és a FUTÁR rendszer működését. Ez ugyanis az első alkalom, hogy a fővárosban közlekedők a 4-es és a 6-os villamos vonalain is találkoznak az új utastájékoztatási rendszerrel, így a kezdeti tapasztalatok alapján tovább finomítható a rendszer.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) eredeti terveinek megfelelően a FUTÁR telepítésével párhuzamosan zajlik a fedélzeti videó-megfigyelőrendszer kiépítése, amely önmagában is nagyon komoly beavatkozást igényel. A forgalomba állt első két villamoson a FUTÁR eszközei mellett már kiépítették az utasteret figyelő kamerákat. A FUTÁR rendszer felszerelése a Combino villamosok esetében sokkal bonyolultabb, mint bármely egyéb járművön, mivel a rendszernek a korábbi fedélzeti számítógép egyes funkcióit is ki kell váltania.

A Combino típusú villamosokat eredetileg kamera nélkül rendelték meg, azonban később, épp a BKK közreműködése révén fogadta el az Országgyűlés azt a törvényt, mely 2011-től kép- és hangfelvételek készítésére jogosítja fel a közlekedési cégeket járműveiken. A kamerák felszerelésével a BKK arra számít, hogy az önmagában is visszatartó erővel fog bírni, azaz kevesebb erőszak, bántalmazás és rongálás lesz a járműveken.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Sínek java: befutott még két új CAF

BKK/iho   ·   2025.07.10. 16:00

A járművek a hét elején érkeztek meg a fővárosba. És igen, az illetékesek annak ellenére rendelték meg a baszkokat, hogy tudván tudták, szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, ám tíz éve még rózsás volt a helyzet, semmi sem utalt arra, hogy a szükséges infrastrukturális átalakításokra ne lenne forrás.