Forgószárnyas nagyüzletek: Mókuskák Brazíliának, Apache-ok Lengyelországnak

iho/repülés   ·   2022.09.17. 12:00
ah1_h125

A brazilok maguk rakták össze eddig is a H125-ösöket, a lengyelek csaknem száz AH-64-est vesznek a szárazföldi haderőnek.

A légierő és a haditengerészet jövendő pilótáit képzik azon a 27 H125-ös egyhajtóműves gépeken, amelyek megrendeléséről, sőt, hazai legyártásáról írt alá szerződést Brazília az Airbus Helicopters vezetőivel.

Egészen pontosan már eddig is nagy szerepe volt a forgószárnyas képzésben ennek a típusnak, amelyből már 67 áll szolgálatban, ezeket több évtizede kezdték gyártani, illetve összeszerelni a Helibras Itajubában létesített üzemében, nyilván a példányok egy része elöregedett, de a technológiai fejlődés is szükségessé teszi az új gépeket.

Ugyancsak itt készülnek azok a H225M típusú közepes helikopterek, amelyek a koros AS350-eseket és a Bell 206-osokat váltják. A 125-ösök glass cockpitot kapnak, éjjellátó berendezéseket, csörlőt, mindent, ami a modern forgószárnyasok képességeinek elsajátításához szükséges.

Egyébként miközben a magyar légierő már várja a brazil gyártású új sugárhajtású KC-390-es szállítógépeit, a helikopter-fronton is mutat némi rokonságot a nagy brazil légierővel, egyrészt mert nálunk is repül az egyhajtóműves Écureuil  gépcsalád egy példánya, a Mókuska 2016-ban került át a mentőszolgálattól a hadsereg állományába. Ami pedig a H225-ösöket illeti, ebből is készülnek már az első példányok a 16 közül, amelyeket a hazai fegyveres erők számára megrendelt a kormány.

(fotók: Airbus Helicopters)

A másik, nyugodtan mondhatjuk, óriásüzlet Lengyelország és a Boeing között van kibontakozóban, bár még a végleges megállapodást nem írták alá: azt korábban is lehetett tudni, hogy Varsó AH-64E harci helikoptereket tervez beszerezni, de amíg korábban nyilvánosságra hozott tervek szerint ezek száma 32 lenne, Mariusz Błaszczak hadügyminiszter mostani bejelentése szerint a beszerzés darabszáma már 96-nál tart. Ha ez megvalósul, az Egyesült Államok után Lengyelország birtokolja majd a világon a második legnagyobb flottát ebből a sokfelé használt, évtizedek óta bevált, igen hatékony fegyvert a szárazföldi erők támogatásának szerepkörében.

A Mi-24-esek leváltására indított „Kruk” program eszerint végleg ezt a típust hozta ki győztesnek a versenyben az Airbus Tiger, a Bell AH-1Z Viper és az olasz A129 Mangusta török változata, a T-129 ellenében. Az Apache legújabb, legmodernebb változatáról van szó, Guardian modernizált célkijelölő berendezést kapott, amelyet az éjjellátó infrarendszerhez integráltak.

(fotó: Boeing)

A hatalmas gépmennyiség egyébként nem is annyira meglepő, hiszen az elmúlt hónapokban, nyilván összefüggésben az ukrajnai háborúval és az emiatt megváltozott körülményekkel, a lengyel kormány igen komoly fegyverbeszerzéseket indított el, önjáró lövegeket, tankokat és kisebb teljesítményű FA-50 harci gépeket vásárol Dél-Koreától.

Az Apache esetében a hadügyminiszter „technológiai transzfert” is említett, ami esetleg a gépek lengyelországi összeszerelését jelentheti, ahogy ez évekkel korábban a Black Hawk szállító helikopterek esetében történt. A légierő első vonalát pedig 32 F-35-ös adja majd, amelyből az első példány 2024-ben érkezik Lengyelországba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.