Formálódik a szuperkomplexum

Zöldi Péter   ·   2017.02.07. 08:45
P1030894_rovidlid

Ha az ősszel valaki vette volna magának a bátorságot, hogy kijelentse, Kőbánya-Kispest-vasútállomás peronlépcsőin tavasszal már úgy lehet le- és felsétálni, hogy nem csak az orrabukás veszélye nem fenyeget, de a lépcsőnjárás némi esztétikai élménnyel is gazdagítani fog, a kijelentést valószínűleg a fantasztikum birodalmába soroltuk volna be.

Ha akarom, orosz konstruktivista festmény, ha akarom, vasútállomás (Vörös Attila fotói)

A rozsdásodó támaszok által megnyomorított, helyükből kiemelt, isten tudja, mire támaszkodó, korrodált vasbeton-lépcsőelemek már úgy hozzátartoztak a helyi országimázs-képviselethez, mint a Déli pályaudvarhoz a lépcsők alatti kreatív zöldségesbódék, vagy a Nyugati pályaudvarhoz a talán fél évet működött aluljárólift. De mégsem. Valamely csudálatos véletlen folytán a megállt idő kerekét itt sikerült újra mozgásba lendíteni, és ha ez a kerék nem is pörög szédítő gyorsasággal, mégis magabiztosan darálja be egy csúfos, karbantartás nélküli időszak tárgyi emlékeit.

Csúszáspróba hóban-latyakban: megfelelt

Az őszi, a helyi fizikai munkaerőt képviselők szóbeli tájékoztatása szerint eredetileg az 1-2 vágányhoz vezető nyugati irányú, és a 4-5 vágányhoz vezető keleti irányú (mozgólépcső melletti) lépcsőkar megújítását tervezték, ehhez képest most ennél a spórolást sugalló megoldásnál sokkal jobban alakul a helyzet. Az 1. és 2. vágány közötti lépcső felújítását befejezték, de a lépcsőkar még le van zárva, vélhetőleg az átadás-átvételi procedúra után nyitható meg. A 4. és 5. vágány közötti lépcsőkar elkészült, és teljesen váratlan fejleményként ugyanezen a peronon hozzákezdtek a nyugati irányú lépcsőkar átépítésének is, egyelőre a betonelemeket bontották ki és a támaszokat rögzítették a hossztartókon.

A lépcsőhöz öltözött lány

Vessünk egy elemző, átható pillantást az elkészült műre! Az eredeti épület tervezője, Kővári György valószínűleg forogna a sírjában az alkalmazott megoldást látva, de fel kell mentenünk a felújítást résztvevőit: ez itt most nem építészeti tér- és anyagformálás, csupán tűzoltás. Abból is egy jobban sikerült változat. Építészeti gondolatot ugyanúgy nem szabad számonkérni ezen a szerkezeten, ahogy mondjuk a Kismaros-megállóhelyen épült gyalogosfelüljáró esetében sem tennénk ezt. Praktikus, gyors és olcsó könnyűszerkezeti kiegészítésről van szó, a végleges megoldást majd úgyis egy többmilliárdos állomásrekonstrukció fogja elhozni.

Azonos elemek a lépcsőfokokon és a pihenőkön

A maga műfajában viszont kiváló. Szét kellett fúrni-lyuggatni miatta az oldalsó hossztartót, de ha a most még fémesen világító csavarfejek egy kis piros festéket kapnak majd, nem is lesz olyan feltűnő. Az átmenőcsavarok szögacél-támaszokat rögzítenek a hossztartó belső felületén, ezekre fektették a lefelé fordított U-alakban meghajlított acél-lépcsőfokelemeket. A festés és felületkezelés minősége ránézésre első osztályú, a járófelületek kent és zúzalékal szórt műgyantabevonatot kaptak, itt a rozsdának időben körülbelül ugyanakkor lesz esélye, amikor az újpesti vasúti Duna-híd szerkezete is rozsdásodni kezd majd. Azaz soha.

Az üvegmellvéd megtisztítása sokat dobna az összképen

Kicsit nehéz lefelé haladva az újfajta döngő érzést megszokni az eddigi masszivitás helyett, de ne legyünk telhetetlenek. A korábban összeházasított acél- és betonszerkezet nem állta ki a korróziós próbát a hozzáférhetetlen és ápolhatatlan zugok miatt, ez a szerkezet viszont működik. Üdvözöljük ezért a döngést!

És kíváncsian várjuk, elindulnak-e valaha még a mozgólépcsők is. Régi szép idők, amikor Erdély felől vonattal érkezve a működő mozgólépcsők láttán elöntötte az utazót az „ez már nyugat”-életérzés... Ha a nyugatról már le is mondtunk, egy működő Közép-Európát azért szívesen látnánk itt. Mozgólépcsővel, megtisztított üvegfelületekkel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.