Futár-bajok: a BKK és a BKV egymásra hárít

iho   ·   2013.12.20. 11:13

A Futár projekt átadásának határidejét újabb négy hónappal meghosszabbították, de a Népszabadság a BKV menedzsmentjétől származó információra hivatkozva azt állítja, kevés az esélye, hogy akár akkor meginduljon.

A több mint kétszázötven készülék közül csak harminc ad érdemi információt a járatokról. Túl sok sebből vérzik a rendszer. A legtöbb problémát a különböző rendszerelemek összehangolása jelenti, de a bajok gyökere a lap más forrásai szerint a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése közötti, immár állandósuló harc, amelynek következtében szinte megszűnt a valódi kommunikáció a cégek között. Így a közös megoldáskeresés helyett a hibák egymásra tolása jellemzi a projekteket.

– A készülékkel is probléma van, és a szoftverrel is. Egy egyszerű példa: az utastájékoztató mikrofont gombbal kell működtetni, a gombot nyomva kell tartani, amíg beszélnek, miközben a másik kézzel oda kell húzni a mikrofont. Csakhogy akkor mivel fogja a vezető mondjuk a kormányt? De más gond is van. A buszokba szerelt egységek nem bírják a meleget, klíma nélkül egyszerűen kikapcsolnak, miközben a jármű „elvész” a központi irányítás számára. A probléma egy melegebb októberi napon is előállhat, mert a járművek többségében nincs klíma – sorolja a hibákat egy buszsofőr a BKV-figyelő című internetes oldalon.

A 6,7 milliárd forintból – négymilliárd forint uniós támogatásból – megvalósuló integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer kiépítése, a különböző járműszerelések és az utcai kijelzők üzembe helyezése gőzerővel folyik. A BKK szerint a Futár segítségével valóban lehetséges lesz az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetés, és jóval gyorsabb lehet a váratlan eseménynél való beavatkozás. Ha egyszer működni fog. De még mindig csak a tesztelés folyik. Októberben tíz csomópontban kezdték meg a próbát, de a nyitány első órái után az Index beszámolója szerint rögtön le is állították szoftverfrissítés miatt. A BKK szerint a tesztüzem lényege éppen a hibák kiszűrése. Most harminc kijelző működik a tervezett 268-ból.

Az informatikai rendszer kiépítésére 2010-ben szerződött a Synergon Integrator Kft.-vel mint fővállalkozóval a BKK. A Synergon a csúszást a műszaki tartalom időközbeni változásával magyarázza, ami „némely esetben alvállalkozói, illetve beszállítói szerződések módosítását vagy éppen komoly eszközcseréket eredményezett, melyek rövidebb- hosszabb ideig sorozatosan akadályozták a rendszer kiépítését”. A cég azonban elismerte a BKK immáron félmilliárdos kötbérigényét, ezt – közleménye szerint – a szállítókra terheli át.

A 2010-es szerződéskötéskor a projekt zárásának dátumaként 2012 végét jelölték meg. Ezt előbb 2013. június 30-ra, majd szeptemberre módosították. Ezután újabb négy hónappal elhalasztották. György István főpolgármester-helyettes májusban a még hátralévő fejlesztési feladatok elvégzéséhez szükséges 1,8 milliárd forint forrás biztosításáról szóló előterjesztés tárgyalásakor azt mondta: „Még két hét is rengeteget számít. Az európai uniós támogatás elvesztését semmiképpen sem szeretnénk megélni...” Ennek kockázata mégis egyre nagyobb állítja a lap.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.