GEnx hajtóműgondok: azonnali átvizsgálás

iho/repülés   ·   2012.10.04. 08:00
VDAdlivery-2_genx

A General Electric a GEnx hajtóművek újbóli átvizsgálására szólította fel a felhasználókat, miután kiderült, hogy a nemrég történt sanghaji incidens során az alacsony nyomású turbinaszekcióban történt meghibásodás. A Reuters jelentése szerint a korábban a dél-karolinai Charlestonban történt súlyos hajtóműhiba pedig az egyik turbinatengely repedése majd törése miatt következett be.

Mint arrról korábban beszámoltunk, júliusban az Air India számára készülő egyik Boeing 787-es Dreamliner hajtóműve robbant fel a dél-karolinai gyártóközpontban egy gurulópróba során, a sanghaji incidens pedig egy hasonló hajtóművel repülő teherszállító 747-essel történt, a hajtóműhiba miatt a személyzet kénytelen volt megszakítani a felszállást.

Az FAA már a múlt hónapban elrendelte a GEnx hajtóművek hajtóműveinek 90 naponta történő ellenőrzését és annak vizsgálatát, nem keletkeztek-e újabb repedések. A General Electric azonban most az összes, már forgalomban álló hajtómű azonnal vizsgálatát rendeli el a felhasználóknak, különös figyelemmel az alacsony nyomású szekcióra.

Ennek a 787-esnek a gurulópróbáján történt az első hiba...

A hajtóműhibák nem okoztak sérülést, sőt, mint azt a vizsgálat leszögezte, a hajtómű eltört darabjai egyik esetben sem jutottak túl a burkolaton, tehát nem veszélyeztették például a szárnytankokat és az ott lévő mechanizmusokat, sem a törzset.

Miközben korábban még nem lehetett biztosan tudni, mi okozza a Qatar első 787-ese átadásának csúszását és az ebből eredő vitát, egy újabb nyilatkozatában maga Al Baker, a dohai központú légitársaság igazgatója jelentette ki, hogy addig egyetlen 787-est sem hajlandó átvenni a megrendelt hatvanból, amíg nem módosítják a hajtóműveket.

...és ezen a 747-es teherszállítón is le kellett állítani a GEnx hajtóművek egyikét

A Reuters által megkérdezett szakértők szerint újonnan fejlesztett hajtóművek esetében nem ritka és nem kizárható az ilyesféle hiba, ugyanakkor az a furcsa, hogy ezek a problémák nem a hosszú tesztidőszak során jöttek elő. Egyébként korróziós jellegű hibákat jeleztek a 787-esekhez szerelt másik, Rolls-Royce gyártmányú hajtóműveken is.

A 747-8-asokon és a 787-eseken már vagy 120 GEnx-et használnak a légitársaságok, a rendelésállomány pedig meghaladja az ezer példányt a nagy teljesítményű, alacsony fogyasztású és meglepően csendes új hajtóműből.

Kapcsolódó hírek