Hatalmas összeggel támogatja az EU a norvégok elektromos utasszállítóját

iho   ·   2018.02.13. 08:45
Masolat_-_kisnagylid_Halhjem_v02

A Fjellstrand hajógyár Rogaland megye önkormányzatával és az NCE Maritime CleanTech vállalattal 11,7 millió eurót nyert el egy teljesen elektromos, nagysebességű utasszállító hajó megépítésére, amely Stavanger és Hommersåk között Norvégia nyugati partján közlekedik majd. Ez az eddigi legnagyobb összeg, amelyet az EU Horizont 2020 programjának keretén belül egyetlen projektre odaítéltek. A projekt célja, hogy forradalmasítsa a zéró kibocsátású hajók gyártását Norvégiában.

A tervezést a világvezető NCE Maritime CleanTech tagjai végzik, amely vállalat energiahatékony és környezetbarát technológiájú hajók fejlesztésére szakosodott. A Fjellstrand közleménye szerint az új gyártási technológiának köszönhetően a gyártási költség huszonöt százalékkal, az üzemeltetési hetven százalékkal lesz alacsonyabb. Rogaland megye önkormányzatának pályázata több mint száz pályázót utasított maga mögé. A létesítményről eddig mindössze annyi tudható, hogy akkumulátorait külön konténerben helyezik el, így a rendszer az üzemeltetést mobilissá teszi, és bármilyen hajóba beépíthető lesz majd.

Európa legnagyobb autókompja, a finn tengereken működő Elektra is zéró kibocsátású.

A projektben segítségükre lesz a Wärtsilä Holland (Hollandia), az MBNA Thames Clippers (Egyesült Királyság), a Strathclyde Egyetem (UK), a Fraunhofer IEM (Németország), a HSVA (Németország) és a Waterwegen & Zeekanal NV (Belgium). A tervezés tavasszal kezdődik, miután az Európai Bizottsággal kötött szerződést aláírták a felek; a hajó várhatóan 2022-ben kerül vízre.

A skandinávok nemcsak a közúti közlekedést, a hajózást is emisszió mentessé akarják tenni. Az első zéró kibocsátású komp, az Ampere 2014-ben indult ugyancsak Norvégiában. Százhúsz személygépkocsi, és háromszázhatvan személy szállítására alkalmas.

Rövid időn belül több projekt is indult Európában, így az eddigi legnagyobb autókomp, a finn tengereken működő Elektra is szolgálatba lépett. Augusztusban pedig jön a 280, húszlábas konténer szállítására alkalmas elektromos meghajtású tengerhajó, amelyet Antwerpen, Amszterdam és Rotterdam kikötői üzemeltetnek majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek