Hétszáz utas! Iszlám-adta új esély az óriásoknak

iho   ·   2016.10.23. 13:45
A380_MAS_side_view_cim
Mégsem kerülnek másodlagos piacra a Malaysia Airlines kétszintes óriásgépei. Mint korábban írtuk, a 2014-es sötét év, a két 777-es elvesztése után a légitársaság alaposan átrendezte a flottáját és vonalhálózatát, az új koncepció szerint a Malaysia elsősorban a délkelet-ázsiai körzetben repül, és csak néhány fontos célállomásra indít interkontinentális járatokat, Európába pedig csak Londonba. Jelenleg két A380-asukat állították be erre a vonalra, a többi négy pedig a földön várja további sorsát, a 777-eseket teljesen kisorolták, a keskenytörzsű gépeken túl csak A330-asokkal repül a társaság Ausztráliába és más ázsiai országokba.

Ez a koncepció azt sugallta, és a szaksajtó is erre számított, hogy a cég hat óriásgépét eladja vagy kiajánlja bérbeadásra más légitársaságoknak, hiszen Londonba is csak azért repülnek 380-assal, mert az leszállás nélkül képes teljesíteni a járatot. A 380-asok megjelenése a másodlagos piacon ugyanakkor nagyon rossz hír lenne az Airbus számára, mert tovább rontaná az esélyeit az új gépek eladásának (az Emirates kivételével természetesen), hiszen a gépek listaára 420 millió dollár körül van, ami sok vásárlót riaszt el, viszont vonzó lehet a beszerzés, ha használt géphez tudnak hozzájutni valahogy. Ezzel együtt az elmúlt másfél évben a Malaysia felajánlott gépeire nem volt jelentkező.

A Malaysia 380-asai közül csak kettő repül, és csak Londonba

Nos, a jelek szerint az eladás vagy bérbeadás helyett a társaság és a gyártó más funkcióban kezdett gondolkodni. A Malaysia elnöke, Peter Bellew és az Airbus vezetői közötti tárgyalások eredményeként kialakulóban van a zarándok-charter üzletág, ami annyit jelent, hogy egy külön AOC-vel rendelkező légitársaság felállításával ezek a gépek muzulmánokat szállítanának Mekkába és Medinába, persze alaposan átalakítva.

Az Air Transport World úgy tudja, hogy a Malaysia gépeit egyenként négy-hat hét alatt építi át a gyártó 700 személyes, egyosztályos légibuszokká. Jelenleg a gépek nyolc szuperkellemes, teljesen ággyá alakítható első osztályos, és 66 ugyancsak jól felszerelt és kényelmes business osztályú, valamint 420 standard economy-üléssel repülnek, összesen 494 utasra székezve. A jelenlegi elrendezés ráadásul nem követi a társaságok többségének gyakorlatát, mert az első osztály nem az „emeleten”, hanem a „földszinten” van, a felső szint területét nagyrészt a business osztály foglalja el, de hátul egy szektorban még economy-utasok is vannak, alul pedig az első osztály mögött végig economyra van székezve a gép. Igaz, akik a felső részen utaznak „turista osztályon”, valamivel kényelmesebb elrendezést kapnak 2–4–2-es sorokkal, míg lent az economy 3–4–3-as ülésrendet jelent. Vagyis ahhoz, hogy a gépeket mindkét szinten teljesen economyra varázsolják, mindkét szinten kellenek átalakítások, nem beszélve az első osztályhoz kapcsolódó külön bárrész eltüntetéséről.

Kuala Lumpurban nagyon komoly javító-karbantartó bázisa van a típusnak

A terv szerint az év egy részében a gépek „csak” 604 üléssel repülnének, és maradna néhány business-ülés. A nagy zarándoklat, a Haddzs idejére variálnák őket full economyra, azaz hétszáz személyre, ami azt jelenti, hogy ezek a 380-asok lesznek a legnagyobb kapacitású, menetrend szerinti utasszállításra beállított gépek. A rekordot most még az Emirates néhány példánya tartja, amelyek kétosztályos elrendezésben 615, illetve 617 üléssel repülnek tavaly december óta, ezeken a gépeken maradt még egy 58 helyes business-szektor.

A zarándokgépeken a bárok helyett külön imádkozásra alkalmas részeket képeznek ki, és a Malaysia elnöke szerint a tervezett chartervállalkozás 2022-re akár húsz A380-ast is beállíthatna a zarándokok szállítására. Az átalakított 380-asok 2018-tól állnának szolgálatba, amikor a jelenleg velük repült vonalra beérkeznek a már megrendelt A350-esek. A társaság elnöke szerint a hatalmas tömegeket megmozgató néhány hetes Haddzs és az egész évre szóló Umrah zarándoklatok utasigénye fedezné a gépek fenntartását.

A különleges festésű példány sokak szerint a legszebb A380-as

Ez azért fontos, mert a legtöbb esetben 500 körüli vagy annál is alacsonyabb ülésszámmal berendezett 380-asokkal kapcsolatban – bár kevés légitársaság ad ki erről adatokat – az a hír járja, hogy ha nem lennének több ezer dollárt jegyre költő első osztályú és business utasok, akkor a gépeket az economy-feltöltöttsége nem tenné gazdaságossá. A hétszáz utas viszont nyilván valóban fizetne annyit economyjegyekért is, ami fedezné a repülés költségeit, a zarándoklatok pedig valószínűsítik a telt házakat.

A koncepciót az is segíti, hogy a zarándoklatok helyszíne, Szaúd-Arábia nemrég megtiltotta a húsz évnél idősebb utasszállítók berepülését, márpedig sok jelenlegi charter-társaság ilyen öreg, másodkézből beszerzett gépeken hozza a zarándokokat Ázsiából Mekka felé, illetve a nagy hálózati társaságok szintén olcsó gépek tucatjait bérlik a csúcsidőszakra. Az ATW azt is megjegyzi, hogy a néhány hetes nagyzarándoklat kétmillió embert mozgat meg, akiknek túlnyomó többsége repülőgépen érkezik. A Bloomberg értesülése szerint a zarándok-380-asokat üzemeltető társaság szolgálataira számítanának a világ legnagyobb muzulmán népességű országában, Indonéziában is. Malajzia lakosságának hatvan százaléka muzulmán, és jelentős az arányuk Kínában, Indiában, sőt, Európában is, teszi hozzá az üzleti portál.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.