Híd a folyó mellett

iho/vasút   ·   2012.10.25. 17:30
00

A századforduló villamosépítőinek figyelme már elég korán a pesti Duna-part felé fordult. A Budapesti Városi Vasút (BVV) második, 1889. szeptember 10-én átadott vonala az Akadémiától északra tartva, a Podmaniczky utcán át a Városligetig futott. Hat évvel később a rakpart déli végén, az Eskü (ma Március 15.) térről a Közraktár utcán a Boráros térre, majd a Nagykörúton át az Akadémiáig szerveztek új viszonylatot.

A képen jól látszik a szegecselt hídszerkezet<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest, 1987)

Az Erzsébet hidat 1903-ban adták át, ekkor kötötték össze a két végállomást egy egészen egyedi megoldással. Mivel a villamospálya akadályozta volna az akkor még valóban rakpartként (rakodópart) funkcionáló terület forgalmát, egy, a folyóval párhuzamos szegecselt hídszerkezetet építettek, amely alatt raktárakat és a partra felvezető lépcsőket alakítottak ki.

A BVV különvillamosa a viaduktszakaszon<br>(forrás: A 100 éves budapesti villamosvasút története, Budapest, 1987)

A panorámán kívül ez az alkotás az, ami egyedivé és mérnöki szemmel is csodálatossá teszi a vonalat, még ha ezt az utasok jó része talán észre sem veszi. A 2-es vonal frekventáltsága miatt mindig a nosztalgiamenetek kedvelt színhelye volt a nyolcvanas évek végétől a jelen Fény villamosáig.

A korzó villamosvasútja valóban gyönyörű<br>(Vörös Attila felvételei)

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.