Holnaptól három hétig egy pálya Ferihegyen

iho   ·   2016.04.06. 13:45
31R_cim

Április 7-én, csütörtök reggel 7.00 órától kezdve valamennyi repülőgép a Budapest Airport 1-es futópályáján száll le és fel mintegy három héten keresztül, miután a repülőtér üzemeltetője egy vadonatúj műszeres leszállító berendezést, ILS-t (Instrumental Landing System) telepít a 2-es futópálya 31R jelű végéhez (a 2-es pálya Vecsés felé eső vége, amit északnyugati szélirány esetén a legtöbbet használnak az érkező gépek). Az új ILS éppen a landoló repülőgépek személyzetét segíti éjszaka vagy rossz látási viszonyok között – például sűrű köd esetén – hogy biztonságosan földet érjenek, pontosan a futópálya küszöbe után.

A 31-es pálya jobb küszöbe madártávlatból (fotók: Budapest Airport)

A reptérkezelő szerint a lezárás várhatóan április 29-én, pénteken délután 14.00 óráig tart, ezalatt a pályához kapcsolódó gurulóutak többsége is zárva lesz, mivel egy sor tervezett karbantartást erre az időszakra ütemeztek a Budapest Airport szakemberei. A háromhetes pályazár idején elvégzik a szükséges burkolati javításokat, nagyszabású fénytechnikai karbantartást és a lámpacseréket, a nyári időszak előtt megelőzésképpen gyomirtást hajtanak végre a 3,7 kilométer hosszú futópálya környezetében.

Sőt, a tervek szerint az ürgepopulációt is csökkentik, persze természetbarát módon: a védett állatokat csak élvebefogással, majd egy számukra biztonságosabb nemzeti parkba áttelepítéssel költöztetik el a repülőtérről. Erre a repülés biztonsága miatt van szükség, ugyanis az ürge a nagytestű ragadozó madarak kedvenc tápláléka, a potenciális repülő–madár ütközések elkerülése érdekében kell őket „kilakoltatni” a repülőtérről.

Egy korábbi felújítás az 1-esen...

A repülőtér új, csúcstechnológiás műszeres leszállító rendszere a telepítés után folyamatos biztonsági tesztelés, kalibrálás és hatósági engedélyezési eljárás után leghamarabb nyár közepén állhat üzembe. A Budapest Airport a repülőtér másik fő irányának számító 13R (ez az 1-es futópálya Pestszentlőrinc felé eső) pályavégéhez tartozó ILS-t is lecseréli az év folyamán. A jelenleg használt berendezések közel húsz évesek és ebben az iparágban annyira idősnek számítanak, hogy még tartalékalkatrész is alig szerezhető be hozzájuk. Az új rendszer kiépítésének költsége 465 millió forint – olvasható a reptérfenntartó közleményében.

...és egy korábbi ürgebefogás

Az ILS rendszer kétféle rádiójelet küld az érkező repülőgépek műszereinek, amelyek lehetővé teszik, hogy a gép jó helyen és jó szögben landoljon. Az egyik az iránysáv (localizer), amely a pálya meghosszabbított középvonalát jelöli ki, egyben tehát a pilóta számára pontosan jelzi, hogy a gép jó irányban repül-e a leszálláshoz, vagy a középvonaltól jobbra vagy balra van, tehát korrigálni kell.

A siklópálya (glide slope) pedig azt szolgálja, hogy a gép optimális, 3 fokos szögben közelítsen a küszöb utáni leszállási zónához, vagyis ez segíti a személyzetet abban, hogy ne próbálja túl alacsonyan vagy túl magasan megközelíteni a pályát.

Az ivao.hu ábrája

Az iránysáv adója a pálya túlsó küszöbe után van elhelyezve, a siklópálya antennái a földetérési zónánál a beton mellett találhatók.

Ferihegyen a 31-es jobbpálya leszállási rendszere C IIIA osztályú, vagyis a pálya gyakorlatilag minimális vízszintes látás (200 méter) mellett is használható, igaz, ez csak a leszállópálya képessége: mind az érkező repülőgépnek, mind a gép személyzetének meg kell, hogy legyen a megfelelő képesítése, hogy ennyire rossz körülmények között is megkísérelhesse a leszállást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek