Hongkong Kai Tak: a legendás légikikötő hajókikötő lett

iho   ·   2013.06.15. 12:15
cim

Kai Tak, a légiközlekedés egykori leglátványosabb reptere: víz, beton, a háztetők fölött vadul fordulózó és meredeken süllyedő nagygépek <br>(fotó: Airliners.net, Samuel Lo)

A világ egyik legforgalmasabb, egyben legveszélyesebb repülőtere volt. Tizenöt évvel azután, hogy az utolsó gép is felszállt, és elcsendesült a terminál, az előtér és a tengerbe nyúló, keskeny földnyelvre épült rendkívüli pálya, a CNN beszámolója szerint a napokban nyílik a helyén a Kai Tak Cruise Terminal, egy új luxus hajókikötő.

Az első repülőgép még 1925-ben szállt le ezen a helyen, 1928-ban építették az első betont, de ez még nem felszállópálya volt, hanem egy rámpa, hogy a hidroplánok könnyen evickéljenek ki az öböl vizéből, ahová leszálltak. 1935-ben irányítótorony és hangárok épültek, egy évre rá már menetrend szerinti légiforgalom zajlott a reptéren.

Hangárok és vízigépek a harmincas évekbené

Miután 1941-ben japánok elfoglalták a várost, a következő évben ők hosszabbították meg a pályát, leginkább a szövetséges foglyok munkáa árán, ekkor két betonos pálya született, majd a háború után a brit haditengerészet használta a bázist. Visszatért a békebeli polgári légiforgalom is, de ehhez már komolyabb pálya kellett, hiszen már nem hidroplánok, amfíbiák vitték az utasokat. Az ötvenes években az a bizonyos 3/31-es pálya már 1664 méteresre nőtt, ezen már leszállhatott például a BOAC Bristol Britanniája is Londonból útban Tokió felé. 1958-ban a tengertől elhódított földterületre már 2542 méteres pályát építettek, majd 1975-ben kapta meg a beton a végleges 3390 méteres hosszúságot.

A háztetők után rögtön a beton. Erős oldalszélben különösen gyakori volt, hogy a gép túlsodródott a középvonalon

A Kai Tak International tervezett kapacitása maximum évi 24 millió utas volt, ehhez képest 1996-ban a légikikötő 29,5 millió utast indított és fogadott, nem beszélve a másfélmillió tonnányi teheráruról. És persze közben ezt a repteret is elérte a szokásos végzet, a körbeépítés, pontosabban itt a tenger felől nem lehetett probléma, na de a város felől, ha felhőkarcolók nem is, de hat-nyolcemeletes blokkházak már bőven kinőttek a földből. Olyan közel a pályához, hogy az egyszerűség kedvéért a bevezető fénysorok egy részét a lapos tetőkre telepítették!

Nem photoshop: Hongkong Kai Tak végső megközelítés

A háztetők felett besikló óriásgépek látványa komoly idegenforgalmi vonzereje volt a városnak, a reptéri parkolóház szinte mindig tele volt bámészkodó és fotózó emberekkel, nemkülönben a hegyoldal, amely fölött az utolsó fordulót a gépek végrehajtották. A végső megközelítés tengelyében lakók persze nem voltak annyira boldogok a gépek közelségétől, a zajtól és a szennyezéstől. És ilyen vadregényes körülmények között természetesen szó sem lehetett a reptér bővítéséről. Ezért már jó ideje elkezdték a keresést és a tervezést, és 1998-ban az tette lehetővé Kai Tak bezárását, hogy megnyílt a várostól jóval távolabb, a tenger feltöltésével nyert nagy területen, két pályával, tágasan és biztonságosan, az azóta is remekül használt nagy kapacitású új légikikötő, a Chek Lap Kok.

Megközelítési térkép a 13-as pályára a Checkerboarddal

Kai Tak utolsó felszálló gépe az itt állomásozó Cathay Pacific egyik A340-ese volt, amely zárőáskor repült át az új légikikötőbe. Az utolsó kereskedelmi repülést néhány órával korábban a British egyik 747-ese teljesítette: ennek utasai gyönyörködhettek utoljára a Kai Tak-i megközelítés speciálisan hátborzongató élményében. Node lássuk egy kicsit közelebbről, hogyan is kellett itt leszállni.

Alacsonyan kellett a házak fölött repülni, hogy ne jöjjön hosszúra a gép

Azt elég sokan tudják, hogy ez volt évtizedeken keresztül az egyik legnehezebb polgári nemzetközi repülőtér, de nem a tenger, hanem sokkal inkább a hegyek miatt. Ahogy a CNN összefoglalójában a Cathay Pacific egyik pilótája elmagyarázta: ez volt az egyetlen olyan nagy nemzetközi légikikötő, amelynek a megközelítéséhez 500 láb alatt 45 fokos bedöntésű fordulóra volt szükség, ezután az utolsó forduló után pedig vizuálisan kellett rárepülni a 13-as küszöbre. Szorosan a házak felett, merthogy ha valaki óvatosan magasan jött be, azzal viszont azt kockáztatta, hogy túlfut a pályán és a tengerben köt ki, mint egy szerencsére halálos áldozatokkal nem járó baleset alkalmával, ami egy kínai Jumbóval történt.

Ha hosszúra jött, úgy járhatott, mint ez a kínai Jumbó

A forduló helyét egy piros-fehér sakktáblaszerű jelzés mutatta a hegyoldalon, de a műszer szerinti megközelítés is a Sakktáblának, Checkerboard-nak becézett ponthoz kötődik, ugyanis a reptérnek ide volt telepítve egy IGS-berenbdezése, tehát a műszerek vezették rá a pilótát – nem a pályára, hanem előtte az utolsó fordulóra. Ezután a főszabály az volt, hogy a végső vizuális megközelítés során nem volt szabad túlrepülni a jobbfordulóban a pálya középvonalát. Ha valamitől a személyzetnek ez nem jött össze, és a pályától balra találta magát, azonnal meg kellett kezdenie az átstartolást. Márpedig a sűrűn előforduló turbulens szelek sokszor átsodorták a gépeket a tengelyen.

Legalább 45 fokos bedöntésű forduló a sakktáblánál

Érdekes módon ez a valóban elképesztő és ráadásul zsúfolt légikikötő nem volt olyan sűrűn helyszíne baleseteknek, talán épp azért, mert a légitársaságok ide csak megfelelő plusz képzés és a tapasztalt Kai Tak-menőktől szerzett gyakorlati oktatás után küldték a pilótáikat. A leggyakoribbak az olyan szárny- és hajtóműsérülések voltak, amelyek az átsodródás után mégiscsak mindenáron leszállni óhajtó pilóták vad korrekcióiból jöttek össze, ahogy leért egy s más földetéréskor a betonra. Más repterekhez képest persze gyakrabban fordultak elő a megengedettnél nagyobb túlterhelésű leszállások is.

A reptér bezárása után néhány évvel máris szinte valóban gombamód nőttek ki a földből az új felhőkarcolók ott, ahol eddig a légiforgalom miatt nem nőhettek ki. A terminált néhány éven át kormányépületként használták, a beton helyén parkok, golfpályák létesültek, és a városvezetés konzekvensen elutasította azt a kérést is, hogy legalább egy kis sportreptér maradjon az egykori nagyszerű és elképesztő Kai Tak helyén. Most legalább megint vannak itt utasok, ha nem is a levegőből, hanem a vízről.

Előtérben a friss felhőkarcolók, háttérben az egykori repülőtér

Kapcsolódó hírek