Húsvéti teherforgalom a déli átjárón

Simon Zsolt   ·   2025.04.22. 09:00
_vokanym62_

Pélmonostoron a váltókezelő zászlójelzéssel ad felhatalmazást a behaladásra az érkező vonat mozdonyvezetőjének.

Az ország déli szegletében, a Pécset Villánnyal, Moháccsal és Horvátországgal összekötő 65-ös és 66-os-os vasútvonal közül előbbin jelentős, napi rendszerességű a tranzit, illetve a belföldi teherforgalom. Ez alól még a húsvét sem volt kivétel. Az élet nem állt meg, az ünnepi időszakban is a megszokott napi két–három, ki- vagy belépő tehervonatos ütemben zajlott a forgalom, akadt az MMV-nek és a ČD Cargo-nak is elegye – mi a húsvétvasárnap történéseit követtük.

Horvátországban, Pélmonostoron (Beli Manastir) járunk, a 151-es Szergej éppen körüljár, egy DUFI-s (Dunai Finomító) vonatot visz majd Pécsre. Az állomás Dárda felőli végében roskadozik az egykori őrhely, amelynek szerepét napjainkban egy mobilház vette át. Ez az állapot már sok-sok éve változatlan

Az eredetileg szombaton, Magyarbólyon kilépő ötszáz méter hosszú, kétezer tonnás szénvonat pécsbányai indulása másnapra csúszott – erről a vonat mozdonyvezetője is csak reggel, Budapestről Pécsre érkezve értesült. Gyakoriak a halasztások, Horvátország nem mindig felkészült egy-egy teher fogadására. Ráadásul még ezután sem volt minden zökkenőmentes. Az új tervezet szerint a vonat vasárnap reggel startolt volna Pécsről, csakhogy az indulás délelőttre csúszott, holott az a bizonyos „K” betű (azaz indulásra kész) már jó ideje díszelgett a rendszerben. A vonalon kizárólag Áta és Villány állomáson lehetséges a vonatokat kereszteztetni egymással, ezért a menetirányítás dolga nem egyszerű, főleg nem egy ekkora elegytömegű vonat esetében. Megvárták, amíg semmi nem akadályozza az útját, és csak ekkor állították előtte Pécsbánya kijáratát szabadra.

Nem mindennapi jelenet, a határállomásról dupla Ličankával indul tovább Eszék felé a Szlovákiából érkezett kokszvonat. Pélmonostoron nincsenek bejárati jelzők, az állomás mindkét végében piros, köralakú megállj! jelzőtárcsák vannak kitűzve, a behaladásra pedig a váltókezelő zászlójelzéssel ad felhatalmazást az érkező vonat mozdonyvezetőjének. A 2062-esek hangja leginkább a Nohabéra emlékeztet, egészen addig, amíg a vezér ki nem tekeri a nyolcas fokozatig a menetszabályozót. Akkor mordul fel mind a 16 henger, a morajlás pedig egyedülállóvá változik. Esetünkben ez csak kilométerekkel odébb történt meg, viszont így is tisztán hallható volt

A PKP Cargo állandóan két Kocúrral járó konténervonatai már hónapok óta nem közlekedtek errefelé. Ennek ellenére – szerencsére – a térségben Kocúrból mindig akad: huszadikán, vasárnap délután egy csaknem kilencszáz tonnás üres Eas tehervonat élén a a 191-es pályaszámú dízel vitézkedett. A menetirányítás profi volt, zavartalanul felment Pécsre a teher; a személyvonatok miatt nem ragadt Villányban. 

A szenvedő Kocúr. A sorompó már percek óta lezárva, a gép meglepően szenvedő hangját több kilométer távolságból lehetett hallani, mire feltűnt a palkonyai ívben…Az Eas-okat Pécstől már Laminátka vitte Szlovákiába

Nyitóképünkön Vokányon halad át a szinte csak lefelé guruló szénvonat (fotók: Simon Zsolt)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Kisvasút

Egy a jelszó: tartós béke

MÁV/iho   ·   2025.04.19. 15:00

Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat – kézenfekvő szünidei program a budai kisvasúton lillafüredi motorkocsival, gőzössel vagy C-50-essel továbbított szerelvénnyel utazni.