Indóház a későn jött télben

iho   ·   2014.01.31. 07:45
00

Ne csodálkozzon senki, ha kinyitja az Indóház 2014-es legelső számát: az arculat némiképp megváltozott. A belbecsben azonban nem történt változás, hátrányunkra végképp nem.

Van-e jövője a magyar vasútijármű-gyártásnak? A lap hasábjain és itt, honlapunkon is többször felvetettük a kérdést. Az Első Magyar Vasúti Járműipari Társulás tagjainál minden tudás – a patinás hazai járműgyártásból örökölt és újonnan tanult ismeretek egyaránt – megvan, a gyártókapacitást, továbbá a piacot kell mindenképp visszaszerezni. A klaszter tagjai részegységeket eddig is gyártottak, a királyréti napelemes motorkocsi, a Vili sikeres üzeme pedig önmagáért beszél.

Ha megkérdezik egy tévés kvízműsorban, hogy ki is találta fel a gőzmozdonyt, tízből kilencen kapásból George Stephenson nevét vágják rá válaszul – rosszul. A gőzgépet ugyanis a szintén brit Richard Trevithick helyezte vaskerekekre 210 esztendővel ezelőtt. A korai lokomotív teljesítménye akkori mérték szerint hatalmas volt: egy szaporán gyalogló ember négy kilométer per órás átlagsebességével akár hetven utast vagy tíztonnányi árut tudott vontatni.

A tél általában a csendes üzemszünet ideje a kisvasutakon: a szezonális kiránduló- és fotósvonatokon kívül nem sok mozgás van az 1435 milliméternél keskenyebb nyomtávú pályákon. A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút az évszak nyugalmát kihasználva fejlesztett: a vonal 1948-as megnyitásától üzemelő csillebérci jelzők egy évvel ezelőtti cseréje után a vonal legelső ismétlőjelzőjét állították most üzembe, az SR2 jelzésű fénysorompóhoz pedig ellenőrző útátjárójelzőt telepítettek, azaz megszűnik a vonatszemélyzet általi kezelés. Kedves gyermekvasutasok: bővült az oktatási anyag!

San Francisco egy kicsit más világ. Sokan a legeurópaibb amerikai városnak emlegetik, mások párálló szemmel nosztalgiáznak a hatvanas évek hippikorszakán – na és természetesen a legendás kötélvontatású városi vasút, a Cable Car is szerves része a városképnek.

NDK-s Mazsola, Honecker? Igazi beceneve nincs is a hazánk néhány megmaradt iparvasútján szorgoskodó keletnémet V23-as dízelmozdonyoknak. Ha valaki TT, azaz 1:120 léptékű, valós vasútüzemet kíván létrehozni a terepasztalán, a Piko gépe semmiképp sem hiányozhat, akár magyar, akár keletnémet témában modellezik az illető. A kismozdony ugyanis nagyon könnyen magyarítható, tehát tolatásra fel!

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek