Jégre vitt tárgyalások, vízre szállt londoniak

Bánhidi Emese   ·   2014.02.05. 21:15
totherivercim

2003-ban hosszabban, majdnem egy évig éltem Londonban. Amikor egy metróvonal valamitől leállt, a teljes közlekedés meghalt. Amikor egyik metró sem jár, az már maga a tízmilliós káosz.

Helyszíni beszámolók szerint elképesztő zsúfoltság van. A közlekedési vállalat oldalán a tizenkét metróvonalból tízre az van írva, hogy speciális menetrenddel közlekedik, ami lényegében azt jelenti, hogy például a piros vonallal jelölt Central, ami az egész belvároson keresztül megy, pont a belvárosban, a White Citytől a Liverpool Streetig nem jár, vagyis csak a két külső szakaszon közlekedik.

(Forrás: http://www.tfl.gov.uk/)

Ugyanígy részlegesen bezárt a Circle line, amely a Waterloo pályaudvarról viszi a pénzügyi központba a dolgozókat. A legtöbb metróvonalon 8–10–15 percenként jár egy-egy szerelvény. Nagyon sokan busszal, biciklivel, gyalog próbálkoznak. Ami nagyon jó megoldás, és, amire az olimpia alatt kaptak rá a britek, az az, hogy sűrítették a vízibuszokat. Ott a Temze, amelyet nem nagyon használnak ki egyébként, de most nagyon jól jönnek a hajójáratok.

Több mint hárommillió ember használja naponta a londoni metrót, ezeknek A-tól B-ig valahogy el kell jutniuk. És ha a metró nem két, hanem tízpercenként jár, és az emberek csak a sokadikra férnek föl, ha egyáltalán fölférnek, az zűrzavart és tébolyt okoz.

Londoni ismerősöm szerint dühösek az emberek. Most kifejezetten azok. Ez mindig attól függ, hogy mi a sztrájk oka és milyenek a körülmények. És igazából voltak már olyan sztrájkok, amikor a közvélemény úgy érezte, hogy ez indokolt, de most nem ezt érzik.

(Forrás: travel.aol.co.uk)

Arról már írtunk, hogy be akarják zárni a jegypénztárakat. A mostani sztrájkot tulajdonképpen egy olyan ok robbantotta ki, amelyben a feleket nagyon nehéz feketének vagy fehérnek minősíteni, egyáltalán megmondani, hogy kinek van igaza. Arról van szó, hogy Londonban nagyon jól bevált az úgynevezett Oyster-kártya.

Az egy mikrochipes lap, amelyt oda kell érinteni az átmenő kapuhoz; Londonban gyakorlatilag megszűnt a papírjegy, amióta ez létezik. Az emberek döntő többsége vagy az interneten tölti fel erre a kártyára a pénzt, vagy az állomásokon kihelyezett jegyautomatáknál. A jegypénztárban ülő ember fölöslegessé vált, és ezért a londoni közlekedési vállalat úgy döntött, hogy bezárja a pénztárakat, és az eddig ott dolgozó embereket a vágányok mellé állítja, hogy az utasoknak ott segítsenek. Ez azt jelenti, hogy idővel 900 munkahely szűnne meg, és 50 millió fontot lehetne megtakarítani vele évente. Most ezért a 900 munkahelyért tart a sztrájk.

A számos közlekedési szakszervezet közül kettő hirdette meg a munkabeszüntetést, és ők mondták azt, hogy ezt a bezárást nem tudják elfogadni. A háttérben persze némi politika is meghúzódik. Hagyományosan a brit szakszervezetek a Munkáspártnak, a baloldalnak a legszélsőségesebb részéből kerülnek ki, és a közlekedési szakszervezetnek a főnöke, Bob Crow a militáns szárnynak is a legharciasabbja. Boris Johnson főpolgármester konzervatív, és ennek a két embernek a mérhetetlenül nagy egója ütközik most, értékeli a helyzetet londoni ismerősünk. Klasszikus viccel élve: olyan ez, mint amikor két 20 tonnás kamion megy egymással szembe, és egyik sem akar félrehúzódni.

(Forrás: independent.co.uk)

Kétnapos sztrájkot hirdettek, vagyis elkezdték kedden este, illetve délután, kinek, hogyan járt le a műszakja, de akkor még haza lehetett jutni. Péntek reggelre állhat helyre a forgalom, tehát valójában gyakorlatilag csaknem egy hétre bénítják meg a várost. A helyiek véleménye szerint ez az, ami most már sokadszor ismétlődik, és amelyet már nem nagyon viselnek el az emberek.  Mert az első egy-két-három sztrájknál még belátóak voltak, türelmesek, a huszonnégy órás figyelmeztető sztrájkra azt mondják, hogy oké, valahogy azt sokan meg tudják szervezni, hogy esetleg egy napot otthon dolgozzanak, de három napig már nem.

Londoni informátorunk azt mondja: abban a főpolgármesternek, Boris Johnsonnak igaza volt, amikor azt mondta, hogy egy kisebbség túszul ejtette az egész fővárost. Azt a fővárost, amely a brit nemzeti jövedelem huszonöt százalékát termeli meg, és minden sztrájkkal töltött nap több tízmillió fontot vesz el, nemcsak London, hanem az egész ország jövedelméből.

(Boris Johnson főpolgármester a fejét fogja a káosz miatt)

Tehát most nem annyira megértőek és támogatóak az emberek. Azt mindenki érzi, hogy a gazdasági válság miatt mindenhol átszervezik a munkát, többet kell teljesíteni ugyanannyi vagy kevesebb pénzért, nagy a munkanélküliség. Amit a metrósok megengednek maguknak, az már luxus – mondják az emberek.

Ennek következményeképp a főpolgármester közölte, hogy a következő választási ciklusban szigorítania akarják a törvényt. Most ugyanis ha van a szakszervezetnek tíz tagja, és abból négy megjelenik az ülésen, és közülük három igennel szavaz, akkor lehet sztrájkolni. A főpolgármester azt szeretné, hogyha csak akkor lenne egy sztrájk törvényszerű, ha a szakszervezeti tagok legalább fele részt venne a szavazáson. Most körülbelül a negyven százalék harminc százaléka döntött úgy, hogy legyen sztrájk, tehát valóban egy kisebbség.

Nehéz megjósolni, mi lesz a vége mindennek. Mindenesetre péntek reggel újraindulnak a szolgáltatások, és újra tárgyalóasztalhoz ülnek az érintettek. De ha nem tudnak megegyezni, akkor jövő héten is megtörténhet ugyanez, még egy hétre megbénítják a várost. Amúgy elég jól működik Nagy-Britanniában az érdekegyeztetési mechanizmus, mert ha a munkáltatók és a munkavállalók nem tudnak megegyezni, akkor segít egy békéltető testület, amely most nem tudott segíteni: bár még tegnap reggel is ülésezett, de egyik fél sem akar engedni.

A helyiek azt mondják: a szakszervezet egy idő után kénytelen lesz belátni, hogy nem lehet minden héten sztrájkolni, mert a tagok a leállás idejére nem kapnak fizetést, és a városlakók ellenszenve tényleg egyre erősebb lesz. Az a kérdés, hogy lesz-e valami látszatengedmény, hogyan tud mindkét fél viszonylag emelt fővel kivonulni ebből a konfliktusból, de kétségtelen, hogy minél tovább tart, annál nehezebb lesz megoldani.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek