Jelenleg naponta átlagosan 5700 utasnak fizet késés miatti jegyár-visszatérítést a MÁV

iho.hu   ·   2025.08.06. 11:15
_480_001_-_16907-2_

Ugyanakkor a vasúttársaság túlbecsülte a várható kiadásokat: évi kétmilliárd forint kifizetésével terveztek, de a tendencia alapján megállapodhatnak 1,2 milliárdnál.

A hvg ír arról, hogy a MÁV a kérdésükre adott válaszából kiderült, június 1. és július 23. között – a húsz percet meghaladó késés miatt – kifizetett 50 százalékos jegyár-visszatérítések összköltsége mintegy 170 millió forint volt. Ez pedig megfelel a késési biztosítással kapcsolatos idei költségvárakozásoknak, (hiszen) a biztosításra éves szinten akár kétmilliárd forintot is elkölthet a vasút.

Az egyévi kétmilliárd havi összegre lebontva valamivel kevesebb 167 millió forintnál, tehát a korábban a visszatérítésekkel összefüggésben említett, egy hét híján kéthónapnyi 170 milliónál időarányosan jóval több késésbiztosítással számolt a MÁV.

Ennek az államvasúti kalkulációs szemléletmódnak több magyarázata is lehet:

  • pro primo: a tervezettnél több vonat közlekedett le menetrend szerint;
  • pro secundo: a helyzet/rendszer ismeretében a közlekedési társaságnál számolnak még elszaporodó üzemzavarokkal, akár kampányszerű késésekkel, forgalmi fennakadásokkal,
  • pro tertio: sikerkommunikáció keretében lehet az utasok értésére adni, ha nem évi kétmilliárdot kell visszafizetni, hanem „mindössze” 1,2 milliárdot.

A MÁV napi körülbelül 5700 – a tárgyalt időszakban 308 ezer volt a kártérítettek száma – utasa hozzávetőlegesen 15 ezer megkésett vonaton utazott. Érzékeltetésül: június elseje, a késési biztosítási rendszer életbe lépése után első három napban 9600, (azaz 3200 fő/nap) utasnak térítették vissza a jegyár felét.

Nyitóképünkün: a leközlekedtetett vonatok számához képest viszonylag jól teljesített a nyár eddigi szakaszában az észak-balatoni vasútvonal, ahol a menetrendváltástól, a 2021-es villamosítás óta először jelentek meg forda szerint a 480-as sorozatú Traxxok. A 2011 nyara óta Kandó-mintás (14 éve! – meg is látszik szegény mozdonyon…) 001-es gépről és vonatáról még június 29-én készült a felvétel, akkor a következő volt a rend: a 19607-2 és a 16906-1-es Záhony–Zánka-Köveskál és vissza fürdősvonatot jellemzően a 001-es és a 004-es gépek vonták a drót alatt; ám ma, augusztus hatodikán például a 480 002-es hozta mindössze négy perc plusszal a Szabolcsi Tekergőt... Németh Gábor fotója Balatonfüred határában, a 16907-2 számban közlekedő vonatról készült 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek