Jelentős villamosfejlesztéseket vállal Vitézy Dávid
A metró drága, a HÉV és a vasút az államé, a főváros leginkább a városi vasútban alkothat. De a főpolgármester-jelölttől a bringások, sőt még az autósok is kapnak később számonkérhető ígéreteket.
Bemutatta főpolgármesteri programját Vitézy Dávid. A hét fejezetre osztott, 101 pontból álló, 164 oldalas dokumentumból portálunk profiljának megfelelően a közösségi közlekedéssel foglalkozunk, azon belül is elsősorban az ígért fejlesztésekkel (elő a színes filctollakat!), noha a program számos egyéb olyan témát érint, amely kapcsolódik a közlekedéshez a BKK-rendészettől és a külvárosi közlekedési csomópontok felújításától a parkolási helyzet fővárosi szintű rendezésén és az utak aszfaltozásán keresztül a Galvani hídig vagy a gyalogos-kerékpáros Duna-hidakig. Na jó, még két konkrétum: nagyszabású P+R fejlesztés és a taxik bevonása a kisebb forgalmú területeken a közösségi közlekedésbe peremidőben. (A taxis tarifáját részben a BKK térítené, még mindig jobban jár a város, mint a majdnem üres nagy járművek üzemeltetésével.)
Vitézy erősen bírálja a város mai, de részben előző vezetését is (Karácsony Gergely időszakát és Tarlós István második ciklusát) azért, hogy nem dolgoztak elég intenzíven még akár a saját programukban benne lévő fejlesztések létrehozásán, sőt főpolgármesteri ambícióit is innen vezeti le. Ugyanakkor azt sem tagadja, hogy a kormány számos forrást elvon a várostól, az EU-val fennálló viták miatt pedig uniós támogatások sem jönnek. Így a Vitézy-programban kényesen ügyeltek arra, hogy legyenek benne látványos elemek, de ezek megvalósítása ne tűnjön irreálisnak forrásoldalról.
A klasszikus (és drága) nehézmetrókkal kapcsolatban ezért a program meglehetősen távolságtartó, csak annyit ígér, hogy vita kezdődik az esetleges hosszabbításokról, hiszen „a Fővárosi Önkormányzat önerőből a belátható jövőben nem lesz képes finanszírozni metróépítést.” (A hétvégi éjszakai metróüzem viszont szerepel a programban.) Más vonatkozik a kisföldalattira: „A következő ciklusban elkezdjük az átfogó rekonstrukciót és a járműpark cseréjét, szem előtt tartva a zuglói hosszabbítás lehetőségeit Rákosrendező beépítésének függvényében.”
Ami a HÉV-eket és az elővárosi vasutak fejlesztését illeti, itt nincsenek szakmai aggályai a Vitézy-csapatnak, a probléma, hogy a tulajdonjog, pénz paripa, fegyver az állam kezében van. „A főpolgármesternek ki kell harcolnia, és én ki is fogom harcolni, hogy végre elinduljon a HÉV-ek fejlesztése” és járműcseréje – monda a jelölt pénteken a Fonó Budai Zeneházban, ahol a nyilvánosságnak bemutatta programját. Vitézy ugyanígy kiállt a budapesti S-Bahn-fejlesztés mellett.
Fentiekből is következik, hogy ennél az alágazatnál tartalmaz a legtöbb ígéretet a program. Egy évtizede, Vitézy BKK-vezérsége idején kötötték meg azt a keretszerződés-szerű megállapodást, amely napjainkban fut ki, még érkeznek a CAF járművei. Vitézy azt vállalja, hogy a ciklus elején újabb, hasonló keretszerződést kötnek legalább száz villamosra, hogy minden viszonylaton legalább a szerelvények fele alacsonypadlós lehessen, és persze azért is, mert új szakaszok is az ígéretek között szerepelnek:
- a budai fonódó hosszabbítása a rakparton a Mol-toronyig,
- a 3-as déli hosszabbítása Pesterzsébet központjába,
- a 3-as északi hosszabbítása a Göncz Árpád városközpontig,
- a 42-es a Havanna-lakótelepig és a Gloriett-telepig,
- a villamos visszaépítése a Deák tér és a Lehel tér közé,
- az újpalotai villamos,
- Óbudán a Pacsirtamező utcai vonal tervezése,
- a fogaskerekű rekonstrukciója és hosszabbítása mindkét végén.
Ha a listából leszámítjuk a fogast, a csak tervezéssel szereplőt és a 3-as két végét csak egynek vesszük, még mindig öt hálózatfejlesztési projekt marad, ez a szám került bele a programba. Meg az 50 kilométer/óránál nagyobb sebesség jogszabályi feltételeinek megteremtése.
Az ötéves ciklus végére harmadában már nulla helyi emissziós jármű (troli, villanybusz) az ígéret. A hálózatra pedig az, hogy egyszerűbb, átláthatóbb lesz, és eléri az újonnan beépült városrészeket is. Vitézynél is szerepel a Rákóczi úti tengely trolisítása a programban, ezen kívül a budai hegyvidék is, valamint új buszsávok. Izgalmas felvetésnek tűnik új expresszbuszok indítása a városrészek és fő csomópontok között, például a budai alsó rakparton vagy az M0-n. A legfontosabb buszok éjjel is járnának, nem pedig a 900-as vonalcsoport valamelyik járata helyettesítené őket.
„Mintegy 800 kilométer hosszú kerékpáros főhálózatra lenne szükség valamennyi városrész megfelelő összekötéséhez, ám ebből csak 350 kilométer van bármilyen formában kiépítve. A hálózat hossza mindössze évi 10–15 kilométerrel nő.” A Vitézy-program ígérete tehát a kerékpárutak gyorsabb építése, a külvárosok összekötése a belvárossal, a kerékpárszállítás bővítése és ingyenessé tétele a BKK járatain. (Említsük meg: ugyanez vonatkozik a kutyákra.) A Váci úti és Üllői úti kerékpársávok elhibázottak, akadályozzák a szemétszállítást vagy a buszforgalmat, ezeket kijavítják – írják.
Külön fejezet szól a Bubiról: „Kiterjesztjük a szolgáltatási területet valamennyi külvárosi metróállomás és a forgalmasabb HÉV-állomások környékén található, sűrűn lakott városrészekre” – írja az anyag. A Budapest-bérlet a Bubira is érvényes lesz, a budai dombokon pedig tesztüzem indul elektromos (pedelec) kerékpárokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!