Kétszer ad, ki gyorsan ad!

iho   ·   2013.10.02. 10:30
00



Régi hazai és új japán csoda színesíti nagyvasúti rovatunkat. A klasszikus vasútépítészet jellegzetes, messzire látszó objektumai a főműhelyek, fűtőházak víztornyai. A gőzvontatás megszűnésével és a vezetékes vízhálózat tökéletesedésével ezek a csodálatos épületek funkciójukat vesztették, ám túl szépek ahhoz, hogy – az állomási vízházakhoz hasonlóan – csak úgy lebontsák őket.



Japán ismét nagyot dob! Az egész világ csodálta a szigetország első szuperexpresszét, a pontosságot, a gyorsaságot, és emellé a tradicionális japán udvariasságot, tisztaságot, precizitást. Ha a vas a vason nem tud gyorsabban gurulni, építsünk hát Maglevet! És nem is akármekkorát: 438 kilométer hosszút, Tokió és Oszaka között!

Folytatódik a keserédes téma a kisvasúti rovatban: a Sarkadi GV történetének második, az 1970-es bezárással befejeződő epizódját olvashatjuk. A vonal bezárásakor a gyár, a cukoripar még megmaradt, csupán a szállítást helyezték át közútra. A Sarkadi GV bontását vissznyereményért cserébe a Tiszakécskei Községi Tanács végezte, azaz a vonal egy része a helyi úttörővasútban élt tovább.

Budapest jelenlegi közlekedési nagyberuházása – a 4-es metrón kívül – az 1-es villamos legrégebbi, Lehel utca–Bécsi út szakaszának felújítása. Ezt a munkát még követi a Kerepesi út–Lehel utca szakasz, valamint a déli meghosszabbítás a Rákóczi hídon át Újbudára.

Immár GYSEV-matricás Ludmillával is húzhatjuk szerelvényeinket a terepasztalon! Két cég, a Brawa és a Roco szinte egyszerre dobta piacra az Oroszországban gyártott, előbb NDK-s, majd az egyesített Németország flottáját erősítő, később Romániában dolgozó Ludmillákat, amelyekkel az ország nyugati végein találkozhat a magyar vasútbarát.

Vasfüggöny, ötven dollár valutakeret, kusettkocsi, otthonról hozott konzerv, vámvizsgálat, esetleg a bolgár vagy a jugoszláv tengerpart – egy bizonyos korosztály emlékeit mozgatják meg ezek a szavak. Autó kevés volt, a repülő drága, a külhonba utazó magyar épp ezért főleg a vasutat vette igénybe. Az Indóház Extra idei harmadik száma a nemzetközi személyforgalomról szól, felölelve a második világháború utáni évektől a közelmúltig tartó időszakot.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek