Kikötői magánfuvar

Vörös Attila   ·   2012.12.18. 16:30
IMG_1419__121214_Baja__609001_Floyd__400

A Duna hazai szakaszának egyik legfontosabb kikötője a folyó bal partján Bajánál, az 1479+140 és az 1480+900 folyamkilométer között található. A kikötő életét az ÁTI Depo Közraktározási Zrt. határozza meg, a cég 13 telephelye közül heten, köztük Baján nyújt gabona- és tömegáru-logisztikai szolgáltatást. A kikötő vasúti kapcsolattal is rendelkezik, Baja állomás és a Türr István híd között ágazik ki a nyílt vonalból a Duna partjára (Baja-Dunapart szolgálati helyre) vezető iparvágány. Az iparvágány tonnában mért forgalmának nagy részét a gabonavonatok adják, a Gemenci Erdő- és Vadgazdaság Zrt. viszont folyamatosabb forgalmat generál a heti 2-10, fával megrakott vagonnal. Nagyon ritkán más szállítmányt is láthatunk a kikötőben vagonokba rakodni,  ilyen volt 2006-ban, amikor számos szénvonat indult el a kikötőből Dombóvár irányába.

Szénvonatot húz 2006. szeptemberében az akkor még bőven aktív 225-ös Púpos a bajai kikötő felé az 50-es vonalon<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

Az erdészet iparvágányát a bajai csomóponti kiszolgáló tehervonat szolgálja ki, ez heti kétszer, hétfőn és szerán közlekedik. A Kiskunhalasról induló menet a bajai iparvágányokon kívül még Jánoshalmára és Bácsalmásra szállít kocsikat, bár ez utóbbi kettő jóval esetlegesebb az egyenletesebb bajai forgalomnál.

Az erdészet iparvágányára hat vagon fér be, de ritkán láthatunk is ennyit ott

A gabonavonatok szezonálisabbak, mennyiségük évente is változik. A gabonás vagonok irányvonatokban közlekednek, a Rail Cargo Hungaria mellett az AWT, a Train Hungary és a Floyd is megszerzi általában a maga tortaszeletét a szemestermény szállításából.

Az egyik első magánvasúti fuvart is a Floyd hozta Bajára az akkor még kék színű, első Sulzerével 2007-ben. Azóta a cég nem mozgott sokat a kikötőben, van viszont heti rendszerességgel közlekedő vonatuk Bajára. Az egyik, Baja külső felé vezető iparvágányra Soroksári út rendezőből hetente 5-10 vagon gázolajat szállítanak a 429-es sorozatú („nagyon nagy Dácsia”) és a 609-es (Sulzer) dízelekkel.

Fritz Gergely felvételén az akkor még kék Sulzer áll Baján 2007 februárjában. Sajnos az MD-k már kikoptak a magyar vaspályákról

December második hetében a Floyd visszatért a bajai kikötőbe. Egy Hegyeshalomnál belépett, 1700 tonnás vonatot húztak az ÁTI Depo telepére. A szerelvényt a kirakás után, néhány nappal később üresen Debrecenbe vitte tovább a magán-vasúttársaság. A vonatot a cég 609 001-es Sulzere húzta. A 001-es Sulzer nagyon sokáig volt dög, hónapokat ácsorgott Soroksári út rendezőben. Nyár végén helyreállították, azóta dolgozik is a nagydízel. A Floyd három Sulzere közül jelenleg a 003-ast a dombóvári négyszögcsarnokban javítják, a többiek dolgoznak.

December közepén visszatért a kikötőbe a Floyd

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.