Lecserélné nagysebességű vonatait az Amtrak

iho/vasút   ·   2012.12.23. 11:30
400px_acela

Az Amtrak eredetileg negyven kocsival, azaz Acela-szerelvényenként kettővel bővítette volna a férőhely-kapacitást az USA egyetlen nagysebességű vasútvonalán, végül inkább új motorvonatok beszerzése mellett döntöttek – jelentette be a vasúttársaság vezérigazgatója december 13-án.

A szövetségi tulajdonban álló Amtrak első embere elmondta, az új nagysebességű szerelvények gyorsabban mehetnek majd az Aceláknál, több ülőhely és magasabb szintű komfort állhat az utasok rendelkezésére, miközben tovább javulnak a megbízhatósági mutatók, és a működtetési költség is csökken. A negyven kocsi beszerzése egy átmeneti, nem költséghatékony megoldás lett volna, ráadásul a várható utasmennyiség-növekedés miatt sem lenne megfelelő választás. A vasúttársaság közleménye szerint még nem lehet pontosan megbecsülni az új vonatok árát, azonban a szerelvényeket öt-hét éven belül forgalomba szeretnék állítani.

A vonal prémiumszintjének számító, két vonófejből és hat betétkocsiból álló Acela-vonatokat 1996-ban vásárolta 1,2 milliárd dollár értékben az Amtrak az USA keleti partjának metropoliszait, azaz Washington DC-t, Baltimore-t, Philadelphiát, New Yorkot és Bostont összekötő nagysebességű vonalra. A húsz szerelvényt a Bombardier és az Alstom közös konzorciuma 1998 és 2001 között gyártotta le. 2000-es üzembe állításuk óta az Acelák számítanak az USA leggyorsabb vonatainak, azonban hiába képesek közel kétszázhetvenes tempóra, a Northeast Corridor vágányain legfeljebb 240 kilométer per órás sebességgel száguldhatnak. A 4600 kilowatt teljesítményű, billenőszekrényes szerelvények hét óra alatt teszik meg a Boston és Washington DC közötti 734 kilométeres utat. Az Acelák az elmúlt költségvetési év során közel 3,4 millió utast szállítottak.

Egy Acela-szerelvény halad át Philadelphia északi részén még 2005 márciusában<br>(fotó: Jeremiah Cox)

Az International Railway Journal arról ír, hogy a Northeast Corridor fejlesztési programja tartalmazza a vonal állapotának az elvárt utazási időket figyelembe vevő feljavítását. Az Amtrak augusztusban mutatta be részletesen a vonalat érintő, hosszú távú nagysebességű vasúti programját, aminek megvalósulása által elérhető lehetne 2030-ra akár a 350 kilométer per órás üzemi sebesség is. A kivitelezéshez magántőke bevonását sem tartják elképzelhetetlennek a vasúttársaságnál. Az Amtrak vezérigazgatója hozzátette, csak azt követően lesznek hajlandók a külső befektetők tőkét invesztálni egy ekkora mértékű beruházásba, ha az állam is jelentős mennyiségű pénzt és látható elkötelezettséget nyújt hozzá. Viszont mihelyst az egyéni befektetők számára is vonzó profit keletkezik, az általuk hozott pénz segítségével a kezdőtőke megtérülhet. Mindazonáltal az a legfontosabb szempont, hogy minden vasútfejlesztésnek ott kell megvalósulnia, ahol arra a legnagyobb szükség van, és ez a lehető legkevesebbe kerüljön az adófizetőknek.

Az Amtrakot választók száma az elmúlt évtized során másfélszeresére nőtt, és a legutóbbi költségvetési évben rekordnak számító, 31,2 milliós utasszámot könyvelhettek el a vasúttársaságnál. A Northeast Corridor forgalmát jól mutatja, hogy 11,4 millióan utaztak a nagysebességű vonalon. Az Amtrak hosszú távú tervei közt a 40 milliós éves utasmennyiség szerepel – számol be a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.