Lefújták az óriások fúzióját!

iho/repülés   ·   2012.10.11. 09:01
cim

A legfőbb amerikai versenytársnál, a Boeingnál is nagyobb, erősebb európai cég lett volna az Airbust is magába foglaló többnemzetiségű EADS és a brit repülőipar piacvezetője közös vállalata, a BAE Systems, de szerdán hivatalosan is lezárták a tárgyalásokat a fúzióról.

Mint arról korábban beszámoltunk, az első értékelések szerint a tervezett összeolvadás az iparág legfontosabb változása lett volna a Boeing és a McDonnell Douglas egyesülése óta, az EADS számára a BAE komoly betörést jelentett volna az amerikai piacra, valamint mindkét partner kiterjeszthette volna a profilját és ezzel stabilabbá tette volna a piaci bázisait.

Ugyanakkor a szeptemberi bejelentést a tárgyalásokról azonnal erős ellenállás, jobb esetben kétkedés és fanyalgás fogadta az európai befektetők részéről, és a cégek részvényeinek árfolyama is rögtön a szeptemberi közlemény után erősen esett a tőzsdéken. Az EADS egyik fontos partnervállalata, a Daimler sietett bejelenteni, hogy a fúzió esetén kilép az anyavállalatból.

A mostani visszalépést azonban feltehetően elsősorban az érintett kormányok közti konfliktus okozta. A britek szemlátomást nemzeti iparuk legsikeresebb ágazatának önállóságát féltették, a londoni törvényhozás külön parlamenti vizsgálatot indított az ügyben. Berlin felől ugyancsak kritikus vélemények hallatszottak, a Bundestag szakbizottságának véleménye szerint a fúzió gyárbezárásokra, munkahelyek elvesztésére vezetne, amit a jelenlegi gazdasági körülmények között egyik részt vevő ország sem fogadhat el. A németek ezen túl hiányolták maguknak az érintett kormányoknak a beleszólási lehetőségét is a fúziós folyamatba, illetve a jövendő óriáscég ügyeibe, amelynek egyedül a briteknél van konkrét garanciája egy a kormány birtokolta aranyrészvény formájában.

A Boeing a fúziós tárgyalások bejelentésekor úgy reagált, hogy nem tart nagyon az óriási konkurencia megjelenésétől. Gyanítható persze, hogy az amerikaiak valóban komoly versenytársat kaptak volna az európai gigacég képében, de eleve kételkedtek abban, hogy a széttartó európai érdekek hálójában valaha is létrejön az EADS és a BAE Systems egyesülése.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.