Légialkalmasak a Cápauszonyok

iho/repülés   ·   2012.12.03. 12:31
A320_new-built_Sharklet_equipped_cim

Az Airbus megkapta a légialkalmassági engedélyt az új Sharklet, azaz Cápauszony elnevezésű wingletekre a CFM–56-os hajtóművekkel repülő keskeny törzsű gépeire. Az európai légihatóság, az EASA engedélyét hamarosan követi az amerikai szövetségi légügyi hivatalé – írja közleményében az európai gyártó.

Az Airbus programokért felelős alelnöke, Tom Williams mérföldkőnek nevezte az eseményt, ami lehetővé teszi, hogy a légitársaságok vagy négyszázaléknyi üzemanyag-megtakarítást érjenek el. Ez egyébként jobb eredmény, mint amire a gyártó eredetileg számított. Ugyancsak jelentős az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése, ez megközelítőleg ezer tonna lesz, mintha 200 autót leparancsolnának az utakról – érzékeltette a változást az Airbus alelnöke.

A mostani 320-asokon opció, a neo-családon már minden gép Sharklettel készül

A repülési teszteket a másik, V2500-as hajtóművel repülő A320-asokkal is megkezdték, a 600 órás próbákat 9-10 hónapra osztották el, a következő hónapokban tehát várható a másik hajtóművel működő gépekre is a Sharklet-engedély. 2012 vége előtt az Air Asia lesz az első, amely ezekkel a szárnyvégfülekkel repülő 320-ast vesz majd át.

Mivel a wingletes megoldás iránt nagy az érdeklődés, az Airbus összes, az A320-as gépcsalád összeszerelését végző gyártósorát felkészítik a sharkletes gépek gyártására, beleértve a Toulouse, Hamburg és Tiencsin után munkába álló amerikai, alabamai gyártórészleget is.

Tavasszal mutatták be az első új gyártású sharkletes keskenytörzsű Airbust

A sharkletes szárnyvégfül nagyrészt kompozitból készül, 2,4 méter magas, és a repülőgép aerodinamikai tulajdonságainak javítása révén csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Ha súlyban és hatótávban számolunk, a sharkletes 320-as száz mérfölddel messzebbre repül, 450 kilónyi plusz hasznos terheléssel. A Sharkletet a most futó 320-as verziókhoz opcióként lehet rendelni, de az új hajtóművel repülő neo-változat gépei már mind ezzel a szárnyvégmegoldással készülnek majd – hangzik az Airbus közleménye.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.