Lendületben a GYSEV: 160-nal Győrtől Sopronig

Takács Zsolt   ·   2012.03.30. 17:00
szili400

Nagy fába vágta fejszéjét a zöld-sárga vasúttársaság. Az elmúlt hetekben, hónapokban többször felröppent a hír, miszerint kétvágányúra bővítik a 8-as vasútvonalat. A GYSEV a közelmúltban pályázatot nyújtott be a kapacitás növelésére. Forgalma az elmúlt években jelentősen megnövekedett. „A vonal elérte kapacitásának küszöbét” – fogalmazott Pál László, a GYSEV Stratégiai Műszaki Fejlesztés vezetője, akit a projekt jelenlegi állásáról kérdeztünk.

A kivitelezés nagyon bonyolult és sokoldalú. Jelenleg a tanulmányok elkészítése és környezetvédelmi felmérés zajlik. Erre a célra 2,1 milliárd forint áll rendelkezésre. A tanulmányok várhatóan őszre készülnek el, ám a tervezés sokkal hosszabb folyamat. Három, négy, akár öt évet is igénybe vehet. Rengeteg szempontot figyelembe kell venni.

Első ütemben a Sopron és Fertőszentmiklós közötti szakaszon lesz a hangsúly. Valószínűleg Sopronnál a nyomvonal is változni fog. Itt területszerzési teendőkre, egyezkedésekre lesz szükség. A 8-as vonal jelenleg átszeli a külső lakóövezeteket Sopronnál és túl közel halad a lakott területhez. Gondolni kell a zajártalmak csökkentésére és a lakosság biztonságára is. Ez azért fontos, mert a tervezett vágányokon már 160 kilométer per óra lesz a megengedett sebesség. Sopronnál egy nyolc kilométeres szakasz kerülne más nyomvonalra ezen okokból – tudta meg az iho.hu.

A V43-326-os pályaszámú GYSEV Szili érkezik tehervonatával Ikrény állomásra a 8-as vonalon<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: a szerző)

A szükséges intézkedésekről a város szakértőivel is tárgyal a GYSEV. Felüljárók építésével kiválthatók a szintbeli kereszteződések. Ez a közúti és a vasúti közlekedés számára egyaránt kényelmesebb, biztonságosabb megoldás. A tervezési időszak, mint már említettük, évekig is eltarhat.

Várhatóan 2015-2016-ban indulhat meg maga a kivitelezés. A projekt része az utastájékoztatás fejlesztése is. A vasútállomásokon és megállóhelyeken korszerűsítenék a kommunikációs berendezéseket, P+R parkolók épülhetnek és az autóbuszos közlekedést is úgy szerveznék, hogy legyenek átszállási lehetőségek. Ezáltal hatékony és összehangolt működésbe hozható a közút a vasúttal.

Életkép egy győri délutánon

Vélhetően érdekes mozzanata lesz a pályaépítésnek a Rába folyó felett átívelő vasúti híd bővítése is. Két vasúti híd is látható Győrnél. Az egyik az 1-es vonal dupla vágányát vezeti át a meder felett, a másik értelemszerűen a 8-as vasútvonalé.

A GYSEV vontatójármű-állományából jelenleg Taurus és V43-as típusú mozdonyok közlekednek Győr és Sopron között. Előbbiek a 160-as sebességet könnyedén teljesítik, ám a V43-asok, a Szilik már elavultak erre a feladatra. 130 kilométer per óra a végsebességük. Így, mikor eljön az ideje, valószínűleg mozdonyok, illetve a személyvagonok korszerűsítésére, beszerzésére is szükség lesz.

A térségben egy másik látványos és nagyszabású beruházás is zajlik, jelesül az M85-ös autóút kiépítése. Megtudtuk: ez nem fogja megzavarni a leendő vasúti pálya munkálatait, mivel a vasúttársaság ezen a téren is szoros együttműködésre alapoz.

Kapcsolódó hírek