Magyarország nem kér a megakamionokból

iho   ·   2014.06.05. 16:36

Politikai megállapodást fogadott el a negyedik vasúti csomag három műszaki jogszabályáról a Brüsszelben ülésező Közlekedési Tanács 2014. június 5-én. Az uniós tagállamok szakminisztériumi vezetői megvitatták a jelenleg megengedettnél hosszabb vagy nagyobb tömegű kamionok közlekedését egyszerűsítő bizottsági javaslatot. A magyar küldöttség az elmúlt egy év közlekedési eredményeit összegezve átadta a V4 elnökségi feladatokat a soron következő Szlovákiának.

A negyedik vasúti csomag műszaki pillére egy teljesen új járműengedélyezési és biztonsági tanúsítási rezsimet vezet be, amelynek középpontjában az újonnan létrehozott Európai Vasúti Ügynökség áll. A hatáskörátadás ellenére a nélkülözhetetlen szaktudással bíró nemzeti biztonsági hatóságok továbbra is jelentős szerepet kaphatnak a folyamatokban. A magyar delegáció a tanácsi vita során elért megfelelő kompromisszumnak köszönhetően elfogadta a kezdeményezést. Az eredeti bizottsági javaslatot és a tagállami elvárásokat kiegyensúlyozottan összehangoló végleges változat kiemelten fontos elemei a díjak és illetékek meghatározásával kapcsolatban lefektetett alapelvek és a tagállami nyelvhasználatra vonatkozó garanciák.

A magyar delegáció egyértelművé tette, hogy kizárólag a megakamionokra vonatkozó rendelkezés törlése esetén tudja támogatni a jelenleg megengedettnél nagyobb tehergépjárművek közlekedését megkönnyítő javaslatot. Az Európai Bizottság álláspontja szerint a 40 tonna vagy 18,75 méter feletti kamionok határon átmenő forgalma jogszerű, ha a szállítás csak egy határt keresztez, és a két tagállam az úthasználatot belső forgalmában megengedi. A kezdeményezésen túlmenően számos delegáció nemcsak két szomszédos, hanem több tagország viszonylatában is igényelte az engedélyezést. A határozottan képviselt ellenérvek szerint a hosszabb és nagyobb tömegű járművek felgyorsítják a közúti infrastruktúra állapotának leromlását, fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek. A Közlekedési Tanács a vita eredményeként a megakamionokra vonatkozó új szabály nélkül fogadta el a politikai megállapodást.

A testület francia kezdeményezésre a közúti áruszállítási piacra, ezen belül a kabotázsra vonatkozó szabályok alkalmazásának és a kapcsolódó szociális rendelkezések lehetséges jövőbeni harmonizációjának kérdéskörével is foglalkozott. Az elmúlt időszakban több tagállam különböző uniós fórumokon szociális dömpinggel vádolta a területükön áruszállítást végző külföldi vállalkozásokat. A felvetésekre válaszként Magyarország, a V4 országok, Románia, Bulgária és a balti államok közös politikai nyilatkozatban fejtették ki, hogy a hatályos jogszabályok megfelelően kezelik a közúti kabotázs kérdését. Szorgalmazták a kabotázsra vonatkozó jelenlegi szabályok végrehajtásának javítását, támogatták a szabálysértőkkel szembeni határozott fellépést és rámutattak arra, hogy a nemzeti hatóságok rendszeres, közös ellenőrzései elősegíthetik az egységes uniós ellenőrzési gyakorlat kialakítását. A magyar küldöttség hangsúlyozta, hogy az első lépés az uniós közúti áruszállítási piacról szóló bizottsági jelentés alapos megvitatása. A delegáció figyelmeztetett arra, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben körültekintő döntésre van szükség, és nem tud elfogadni olyan javaslatot, amely a piaci működés támogatása helyett további adminisztratív terhekkel sújtja a közúti áruszállási szektort.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

 

Kapcsolódó hírek