Magyarországi útvonal a legjobb európai vonatutak között
A Lonely Planet könyvbe foglalta Európa legszebb vagy legkalandosabb tíz vonatútját. Utazzon el Párizsból Berlinbe vagy az Adria IC-vel Budapestről Splitbe – akár a könyvet olvasva, akár pedig a vonatra felülve!
Az európai vasutak számos arccal rendelkeznek: a hatalmas állomásépületek, a régi időkre visszanyúló történelem és a múltat felidéző célpontok olyasféle időtlenséget ébresztenek, melyet a mindenhol nagyjából egyforma élményt nyújtó repülés nem tud visszaadni. A nagysebességű vasúti szolgáltatások az elmúlt évtizedek során kibővítették a klasszikus vasúti élményt, eközben egyre nagyobb igény mutatkozik a klímabarátabb közlekedésre, továbbá új lehetőségek jelentek meg, többek között az éjszakai vonatok, amik az elmúlt években új reneszánszukat kezdik élni.
A lényegre törő, összekapcsolt utazási stílust közel ötven éve támogató Lonely Planet most egy új könyvet adott ki Lonely Planet's Guide to Train Travel in Europe címmel – egyelőre még csak angol nyelven –, azzal a céllal, hogy kalandos vonatutakat mutasson be a kontinens bármely pontjáról kiindulva.
Az alábbiakban a leglátványosabb utakat foglaljuk össze, zanzásítva.
Párizsból Berlinbe, akár gyorsan, akár lassan
Európa eme két híres, történelmi városát jól kiépített nagysebességű vasúthálózat és rengeteg lassabb vonatjárat köti össze. A három országon is átívelő út Párizsból indulva érinti Brüsszelt, az űrkorszaki építészetet képviselő liège-i Guillemins pályaudvart, valamint Kölnt, ahol a cirka hétszáz éves dóm annyira az állomás közelében fekszik, hogy szinte kötelező megtekinteni a nagysebességű ICE-vonattal való továbbutazás előtt, mellyel alig öt óra alatt Berlinbe lehet érni. Alternatív megoldásként Frankfurton át közlekedő nagysebességű járattal is el lehet jutni Párizsból a német fővárosba.
Ha többet szeretne látni az egyes városokban az állomásépületeknél és azok közvetlen környezeténél, vásároljon külön jegyeket minden szakaszra a thetrainline.com-on, vagy tegyen be egy néhány órás útmegszakítást, esetleg töltsön el valahol egy éjszakát, jegyvásárláshoz pedig használja a Deutsche Bahn foglalási rendszerét.
Egy éjszaka a Nightjeten Amszterdam és Bécs között
Az európai éjszakai vasúti szolgáltatások egyik legifjabb csemetéje az osztrák ÖBB által üzemeltetett Nightjet, azon belül is az Amszterdamból naponta 19:00-kor vagy 19:30-kor a császárvárosba induló járat. Amint az éjszakába ér a nap, a vonat végigkanyarog a Rajna mentén, érintve Kölnt, Koblenzet, majd délkeleti irányban folytatja útját Németországban, Passaunál belépve Ausztriába. A 9:19-es bécsi érkezés lehetőséget kínál még egy reggelire is a fedélzeten. A járatot könnyűszerrel össze lehet kötni londoni indulással is, ahonnan a Csalagúton át közlekedő Eurostarral lehet befutni a holland kikötővárosba, vagy a brit fővároshoz közeli Harwich-ből Hoek van Hollandig komppal megtenni ezt az utat. Sőt, az észak-angliai Newcastle-ből is meg lehet tenni egy hosszú komputat Amszterdamig.
Észak-Wales-i kanyargás
A világ legszebb keskeny nyomközű vasútjai közül több is Wales-ben fut. Ezek közül kettőt kombinálva meg lehet csodálni Snowdonia hegyeit és partmenti tájait. A vasúti fővonalról Llandudno Junctionnél leszállva át lehet nyergelni egy, a Conwy-völgyben Blaenau Ffestiniogig haladó vonatra, majd a híres és jellegzetes Ffestiniog-vasút gőzösös járataival húsz kilométert lehet kanyarogni a porthmadogi partokig. Visszafelé vegye igénybe a Snowdon csúcsai alatt haladó Wales-i Felföldi Vasút (Welsh Highland Railway) fenséges gőzösös vonatait Caernarfonig, ahonnan busszal juthat el Bangorba és a fővonali állomásokhoz.
Korzika szívében Bastiától Ajaccióig
A korzikai vasút Chemins de Fer de la Corse egy keskeny nyomközű vasút, Ponte Leccia központtal, ahonnan három fővonal indul ki: Ajaccio, Bastia és Calvi felé – a masszív, rögös táj mindegyik vonalon felejthetetlen látványt kínál. A kis francia szigeten megtehető útvonalak leghosszabbika és legismertebbike a Bonaparte Napóleon szülővárosát Bastiával összekötő út, mely három és fél óra alatt abszolválható. A látvány miatt azonban érdemes ezt inkább egy útközbeni éjszakázással megtenni, mint egyetlen nap alatt letudni. Korzika kompokkal jól elérhető Franciaországból: Toulonból, Marseille-ből és Nizzából, vonzó vasút-komp útvonalakat kínálva akár az Egyesült Királyságból is.
Dublinból Madridba, vonattal és komppal
Az ír fővárosból közvetlenül el lehet jutni a kontinentális Európába. Egy nagyrészt egyvágányú vasútvonal Wicklowig halad az Ír-tenger partján déli irányban, majd az ország belső része felé kanyarodik, érintve a Slaney folyó torkolatánál fekvő, vonzó vidéki várost, Wexfordot. A sínek mentén egy kis sétával el lehet jutni Rosslare kikötőjéig, ahonnan kéthetente indulnak kompjáratok a spanyolországi Bilbaóba – a kompút nagyjából harminc órát vesz igénybe. Baszkföld legnépesebb városában egy madridi vonatot elcsípve öt órával később már a spanyol fővárosban lehet korzózni. Út közben azonban ajánlott megnézni a kulturális világörökség egyik helyszínének számító burgosi Szűz Mária-katedrálist, az egykori spanyol főváros Valladolidot, valamint Segovia városának római kori vízvezetékhídjait és az Alcázar erődöt.
Velencéből Palermóba Olaszország vizein át
Az olasz csizma rámájától az orráig tartó út közben elérhető állomások nemigen igényelnek komolyabb bemutatást. A „víz városából” kilencven perc alatt el lehet jutni a gasztronómiai központ Bolognába a nagysebességű Frecciarossa-vonatokkal, majd újabb negyven perc múlva már Firenze nevezetességeit lehet megtekinteni. Onnan pedig csak másfél óra Róma, ahonnan megnyílik az ország déli része az utazó előtt. Európa egyik legszokatlanabb vasúti élményéhez vonattal kell eljutni Szicíliába! A szerelvény a csizma orránál fekvő Calabria régióbeli Villa San Giovanniban a kifejezetten vonatok szállítására kitalált kompra gurul, majd a szicíliai Messina kikötőjébe befutva a vonat folytatja útját a sziget központjáig, Palermóig – a vonat part mentén négy és fél órán keresztül lassan kanyarog. Milánóból, Genovából és Pisából naponta több közvetlen, kompolós intercity és hálókocsis éjszakai vonat is indul Szicíliába.
Parttól partig, hegyeken át: Oslótól Bergenig
A legjobb európai vonatútnak is kikiáltható Bergen-vasút (Bergensbanen) Norvégia déli részének hegyei, valamint az Oslo és Bergen közötti tavak mentén halad, 1222 méteres tengerszint feletti magasságba felkapaszkodva Finse állomásánál – ahol gyakran lehet hógolyózni. A körülbelül hétórás vonatút kényelmes intercity-szolgáltatást kínál, mely közben a hihetetlen tájak gyorsan tűnnek tova. Lehetőség adódik az útvonal meghosszabbítására is az úgynevezett „Norvégia dióhéjban” túrával: ennek során a világ valószínűleg egyik leglátványosabb mellékvonalán, a Flåm-vasúton utazhatunk végig, továbbá a Nærøyfjordot és az Aurlandsfjordot érintő hajóutat is magába foglal.
Párizs–Barcelona, személyvonattal
Habár a két európai metropoliszt nagysebességű járatok is összekötik, személyvonattal érdemes megtenni az utat: a Pireneusokon keresztülvágó, a csodálatos hegyi és vidéki tájakon haladva Limoges-t, Toulouse-t érintő járattal Latour-de-Carolig. Bár a spanyol határnál fekvő állomásig közvetlen éjszakai vonattal is el lehet jutni Párizsból, az utazó viszont ekkor lemarad a nappali fényben előbukkanó tájak szépségéről. Latour-de-Carolból közvetlen vonatokat lehet igénybe venni Barcelonáig, az út bő három óra. Út közben érdemes megnézni a katalóniai Ribes de Freserben található erődítményt, valamint Ripoll az ősi bencés kolostorát, mely túraútvonalak kiindulópontjának számít.
Budapestről az Adriára, hálókocsiban
A nyári időszakban a MÁV-Start csábító éjszakai szolgáltatást kínál a magyar főváros és Split között: az Adria Intercity-t, mely az elmúlt évek során éjfél körül startolt a budapesti Déli pályaudvarról, Splitbe pedig kora délután futott be. A korszerű, légkondicionált fekvő- és hálókocsikból álló, ráadásul a teljes szakaszon étkezőkocsit is továbbító vonat útközben végighalad a Balaton déli partján, és érinti a horvát fővárost is. A szerelvény a horvát fővárost elhagyva vág neki a Dinári-hegységnek, ahol a tengerszint felett közel 900 méter magasan fekvő hágók leküzdése után ereszkedik le a tengerpartra. Splitből buszokkal lehet tovább utazni az adriai üdülőhelyek felé, például Dubrovnikba, a közeli szigetekre pedig gyakran közlekedő kompok és katamaránok fedélzetén juthatunk el.
Locarnóból Domodossolába: át a svájci Alpokon
Svájcban szinte bármelyik vonatút során leesik az ember álla a látványtól. A vonatok számos útvonalon lassan haladnak, hogy még jobban meg lehessen figyelni a hegyeket, folyókat és tavakat. A Lago Maggiore partján fekvő, svájci Locarnóból az olaszországi Piedmont régióban található Domodossolába az úgynevezett Centovallina – vagyis „száz völgy” – vasúton lehet eljutni. A rövid, 52 kilométeres útvonal látványos tájat kínál: vízeséseket, gesztenyeligeteket, templomtornyos falvakat, mély szurdokokat és szőlőskerteket. A legfontosabb látnivalók közé tartozik Intragna falujának közelében található Isorno-híd, valamint az intragnai szurdok.
Ezen útvonalak leírásai, valamint további tippek a vasúti utazáshoz is megtalálhatók a Tom Hall, Imogen Hall és Oliver Smith szerzők nevéhez köthető Lonely Planet’s Guide to Train Travel in Europe című, angol nyelvű könyvben, melyet a Lonely Planet weboldalán rendelhet meg £19.99-ért, vagy az Enbook.hu-n 7545 forintért.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!