Malaysia: gépbúcsúk, közlemények, kutatások

iho   ·   2016.01.15. 11:15
cim5

Az interkontinentális hálózat nagy része leépül

Két 777-200-asának tragikus elvesztése alapvetően átalakította Ázsia egyik legjelentősebb légitársaságának arculatát. Nyugodtan mondhatjuk, a Malaysia beleroskadt a Kuala Lumpur–Peking járatot repülő és szinte misztikus körülmények között eltűnt MH370-as illetve az Ukrajna fölött lelőtt, az Amszterdam–Kuala Lumpur járatot repülő másik 777-es pusztulásába. Beleroskadt, de túléli, alapos átalakítások nyomán, amelyek lényege, hogy a légitársaság felhagy interkontinentális járatainak nagy részével. A megoldás részeként sikerült decemberben együttműködési szerződést kötni az Emirates-szel: az Öböl-menti cég veszi át a hosszú távú járatok nagy részét, míg a Malaysia meglévő, jól kiépített regionális hálózatának sok vonalán a gépek Emirates-járatszámot is kapnak.

A Malaysia mostani bejelentése szerint eladja 777-200-asait, szám szerint hat gépet, amelyeknek életkora átlag tizenöt év, de van köztük, amit húsz éve gyártottak. Ezzel párhuzamosan megszűnik a társaság párizsi és amszterdami járata. Európába egyedül csak Londonba repül majd a Malaysia, méghozzá négy A380-asával, ami azt jelenti, hogy ezekből a gépekből kettőt ad el. Ezek lesznek tehát az első, hivatalosan a másodlagos piacra kerülő példányok az Airbus óriásából.

Négy A380-as marad a cégnél, Londonba repülnek vele

Mindeközben a katasztrófák utótörténete is görög tovább. Mint arról akkor beszámoltunk, a hollandok által vezetett nemzetközi kivizsgáló testület nyilvánosságra hozta a jelentését, amelynek legfontosabb állítása, hogy a gép a hangrögzítő adatainak és a számítógépes modellezésnek az adatai alapján egy Buk-rakéta áldozata lett, amit egy 320 négyzetkilométeres zónán belül kellett, hogy fellőjenek.

Már akkor megjelent egy cáfolat a Buk-rendszert gyártó Almaz Antej hadiipari vállalattól, most Oroszország megtámadta a nemzetközi kivizsgálók főbb megállapításait hatósági vonalon is. A szövetségi szerv igazgató-helyettese egy tizenkét oldalas dokumentumot mutatott be, amelyben orosz szakértők egy Il-86-os kabin mellett detonált robbanófej adatai alapján állítják, hogy nem Buk-rakéta végzett a géppel. De olyan részlet-megállapításokat is tagadnak, miszerint már korábban is lelőttek ukrán katonai szállítógépeket nehézlégvédelmi eszközökkel a szakadár erők, és a Malaysia járatának pusztulásáért teljes egészében Ukrajnát hibáztatják, amiért nem zárta le a kérdéses légteret.

Ki lőtte le Ukrajna fölött a 777-est? Az oroszok az ukránokat hibáztatják

Az MH370-es járat után Ausztráliától nyugatra kutató speciális hajók működését siker koronázta, amennyiben megtalálták egy XIX. századi hajó maradványait a tengerfenéken. A keresett 777-esre azonban eddig nem sikerült rábukkanni, annak ellenére, hogy késő ősszel rendkívül optimista előrejelzések láttak napvilágot a kutatást koordináló ausztrál hatóságtól, miszerint még decemberben sikerre vezethet a tengerfenék átvizsgálása.

Néhány nappal ezelőtt az ausztrálok, már anélkül, hogy további optimista előrejelzésekbe bocsátkoztak volna, ígéretet tettek a kijelölt 120 ezer négyzetkilométeres terület további alapos vizsgálatára, de kijelentették, hogy – egyetértésben a kínaiakkal és a malajziaiakkal – a kutatást 2016 júniusában lezárják. A szűkszavú megfogalmazásból nem derül ki, hogy ez akkor is így történne-e majd, ha addig nem sikerül megtalálni a titokzatos módon eltűnt utasszállítót.

Az Il-86-os orrész, amellyel az oroszok kísérleteztek

A legújabb szakértői nyilatkozat az üggyel kapcsolatban a különféle légikatasztrófa-sorozatokban is feltűnő John Cox kapitányé, egy washingtoni konzultációs cég vezetőjéé, nyugalmazott kapitányé. Szerinte az MH370 eltűnése nem magyarázható mással, mint a személyzet valamely tagjának, feltehetően a gépparancsnoknak a szándékos cselekedetével.

A járat kínai utasai rokonainak egy csoportja tiltakozó jegyzéket intézett az érintett kormányokhoz, amelyben hazugságnak minősítik az összes eddigi hivatalos közleményt az üggyel kapcsolatban, és követelik, hogy „túszul ejtett” szeretteiket azonnal bocsássák szabadon.

Egy megtalált hajóroncs: a gép roncsainak még nincs nyoma

Az ausztrál hatóság válaszában elutasította a vádakat, és három fő eshetőséget említ: vagy repülés közben történt esemény, amely miatt a gép lezuhant, vagy magatehetetlenné, hypoxiás állapotba került személyzet miatt veszett el a gép, vagy pedig pilóta által kontrollált tengerre szállás történt, ami ugyancsak valakinek a szándékos ténykedését feltételezi.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek