Már a Velencei-tóig is letekerhet Budapestről
Bő harminc kilométeres szakasszal bővült a Budapest–Balaton kerékpárút (Buba), így már Velencéig el lehet jutni biciklivel.
A fővárost a Balatonnal összekötni tervezett, 108,2 kilométer hosszú kerékpárút első, Etyekig vezető fázisát június 17-én adták át. A most elkészült, 32,6 kilométeres Etyek–Velence szakasszal – mely magába foglalja a Gyúró és Tordas között már meglévő, 2,9 kilométeres utat – pedig már egészen a Velencei-tóig is el lehet tekerni. Az új kerékpárút Etyek, Gyúró, Tordas, Kajászó, Pázmánd, Nadap településeket és Velence városát érinti.
A beruházás során a meglévő földutak leburkolásával 18 kilométer hosszan vegyes forgalmú, mezőgazdasági-kerékpáros utat hoztak létre, Nadap és Velence között 1,9 kilométeren új, önálló kerékpárút épült ki, 1,2 kilométeren felújították a burkolatot és kerékpársávot jelöltek ki. 8,6 kilométeren forgalomtechnikai beavatkozásokat (felfestés és táblázás) végeztek el, emellett Pázmándon a Bágyom ér felett egy új hidat építettek, a meglévőket pedig átépítették vagy felújították. Az útvonal mentén két új pihenőhelyet is kialakítottak, ahol padok és asztalok szolgálják a megpihenni vágyó biciklisek kényelmét.
A kivitelezés két fázisban zajlott. Az első az Etyek és Tordas közötti, 12,3 kilométeres szakasz, amely a közelmúltban átadott Budapest és Etyek közötti kerékpárút folytatásaként épült ki. Etyeken a Kossuth Lajos utcán a burkolat szélesítésével és az útpálya kopórétegének teljes cseréjével kétoldali kerékpársávot hoztak létre 1,1 kilométer hosszban. A Sajgó-patak hídját az eredeti híd megjelenésének megfelelően építették át a helyben népszerű építőkőként használt sóskúti mészkőburkolattal. Az útvonal helyi utcákon való kijelöléssel folytatódik a Vajda János és az Öreghegyi utcákon, melyeket az etyeki önkormányzat jelenleg épp felújít. Etyek és Gyúró között a meglévő mezőgazdasági utakat felújították és 3,5 méter szélességben leburkolták. A két település közigazgatási határán egy új kerékpáros pihenőhely is épült. Gyúró lakott területén az országos közút burkolatán felfestéssel jelölték ki a kerékpáros útvonalat, mely ott csatlakozik a már Tordasig megépült, közel három kilométeres kerékpárúthoz. Tordas lakott területén az országos közúton és helyi lakóutcák burkolatán jelölték ki az útvonal folytatását.
A második fázis a 17,5 kilométer hosszú, Tordast Velencével összekötő útszakasz, ami Tordas határában csatlakozik az Etyek–Tordas szakaszhoz. Az új kerékpárút érdekében Tordas és Kajászó között a meglévő mezőgazdasági földutakat 3,5 méter szélességben leburkolták. Kajászó lakott területén az országos közutakon és helyi lakóutcákon vezet a kerékpárút. Tovább Pázmándig szintén a meglévő mezőgazdasági földutat burkolták le. Pázmánd lakott területén új kerékpárúti hidat hoztak létre a Bágyom-ér felett, továbbá új kerékpáros pihenőhelyet alakítottak ki az önkormányzat egyedi igényeinek megfelelő, faragott fa szobrokkal és berendezésekkel. Pázmánd és Nadap között a meglévő mezőgazdasági úton és Nadap lakott területén forgalomtechnikai elemekkel jelölték ki az útvonalat. Nadap és Velence között új, 3,3 méter széles önálló kerékpárutat építettek a 8119 jelű országos közúttal párhuzamosan. Velence lakott területén a meglévő lakóutcákon felfestéssel és táblázással jelölték ki az útvonal folytatását, illetve az M7-es autópálya felett meglévő gyalogos és kerékpáros hídhoz új, önálló kerékpárút épült ki. A biztonságosabb közlekedés érdekében az M7-es felett átvezető, meglévő gyalogos és kerékpáros híd korlátjait új, magasabb korlátelemekre cserélték. A szakasz Velence lakott területén éri el a Velencei-tavat és az Enyedi utcában csatlakozik a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal következő, Velencétől Székesfehérvárig vezető szakaszához, egyúttal a Velencei-tó körüli kerékpárúthoz.
A fejlesztés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a környéken élők könnyebben érjék el úticéljaikat, továbbá a fővárosból a Velencei-tavat biciklivel megközelíteni szándékozóknak is kényelmesebb és biztonságosabb közlekedési megoldást nyújt. A projekt a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) jogelődje, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg. Az Etyek–Tordas szakasz kivitelezését a Colas Út Zrt., a Tordas–Velence szakaszét pedig a Swietelsky Magyarország Kft. végezte, összesen nettó 2,7 milliárd forint értékben.
A Budapest–Balaton kerékpárút következő szakaszát várhatóan augusztusban adják át.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!