Még több gabona érkezhet Ukrajna felől vasúton: tovább fejleszti a kormány a záhonyi körzetet

iho/vasút   ·   2022.10.01. 09:00
01_fenyeslitke

Több, mint 12 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően tovább növekedhet az Ukrajnából a záhonyi átrakókörzeten keresztül vasúton Magyarországra érkező gabona, szemes termény mennyisége – erről jelent meg kormányhatározat.

Palkovics László miniszterrel közösen az elmúlt hetekben az összes magyar érdekelt féllel (átrakók, teherfuvarozók, MÁV, gabonaszövetség) több alkalommal tárgyalt Vitézy Dávid, majd Berlinben két hete az Ukrán Vasutak vezetésével is egyeztetett, a pontos műszaki tartalmi javaslatot ezen egyeztetések alapján dolgozták ki a MÁV szakembereivel közösen.

Az államtitkár Facebook-oldalán arról posztolt:

(illusztrációk: Vörös Attila)

„miért kell elszállítani az ukrán szemesterményeket?

A háború sújtotta ország bevételeinek jelentős része ered az agrárexportból.

Afrika és a Közel-Kelet korábban nagy tételben vásárolt Ukrajnából gabonát, ha a Fekete-tengeri szállítás korlátozott kapacitása miatt nem jutnak most hozzá, egyes országokban éhínség lehet.

Az aszály következtében Magyarország is importra szorul idén egyes gabonafélékből.

Az e célra szánt 12,4 milliárd forint értékben elvégzendő munkák Záhony állomásra, Záhony rendezőre és Eperjeskére is kiterjednek, az elmúlt évtizedekben használaton kívül került és leromlott állapotú vágányokat újítunk meg. Cél az is, hogy a beavatkozásokat a MÁV gyorsan el tudja végezni, minél hamarabb növekedjen az átrakókapacitás a záhonyi térségben, így a munkák a tegnapi kormánydöntés nyomán néhány héten belül megkezdődhetnek.

A vasúti infrastruktúrának, logisztikának, munkaerő-gazdálkodásnak óriási kihívást jelent a hirtelen rázúduló óriási új feladat. Lengyelországnak, Szlovákiának, Magyarországnak és Romániának egyaránt mindent meg kell tennie, hogy vasúton minél több gabona hagyhassa el Ukrajnát. A forgalom növekedésének sokszor a kirakásra váró vagy éppen már üres széles, illetve a berakásra váró normál vagonok állják (szó szerint) az útját. Ezért fontos a rendszerváltás előtt sokkal nagyobb árumennyiséget kezelő, de azóta jóval kisebb kapacitással működő átrakókörzet elhagyatott vágányainak rendbetétele. Konkrétan egyes vágányok már járhatatlanok az elmúlt évtizedek kihasználatlansága nyomán, a cél most a lezárt vágányok újranyitása, teherbírásuk növelése, a rendezővágányokon 20, legfeljebb 40 kilométer/órás sebesség elérése, a biztonságos és este is végezhető munka feltételeinek biztosítása.

Ezek a munkák készülnek el a MÁV saját beruházásában:

  • Záhony széles állomás: két vágány megerősítése,
  • Záhony rendező: egy vágányszakasz felújítása,
  • Fényeslitke déli: transzformátorfelújítás,
  • Fényeslitke déli: térvilágítási tornyok felújítása,
  • Fényeslitke déli: nyolc vágány átépítése,
  • Fényeslitke déli – magasfogadó: négy vágány szakaszainak átépítése,
  • Fényeslitke déli – magasfogadó: tizenegy váltó átépítése,
  • Fényeslitke déli – magasfogadó: biztosítóberendezés újrakábelezése,
  • Eperjeske rendező: hét vágány felújítása,
  • Eperjeske rendező: fogadóvágány átépítése, a töltés helyreállítása.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek