Van rá pénz: új Széll Kálmán tér több mint ötmilliárdból
Megjelent a nyílt közbeszerzési pályázat a Széll Kálmán tér teljes körű átépítésére, felújítására. Több mint ötmilliárd forintból újul meg a volt Moszkva tér.
A BKK írta ki a tendert, és az erről szóló értesítő közleményben az szerepel, hogy a sikeres közbeszerzési tendert követően 2014 nyár elején kezdődhetnek el a munkálatok, s 2015 második felére teljesen megújulhat a tér. A munkák során a Széll Kálmán tér teljes építészeti és közlekedési megújításon esik át, eltűnnek a hetvenes éveket idéző utcabútorok, „gombák”, telefonfülkék, különböző használaton kívüli tereptárgyak, megszűnik a használaton kívüli hurokvágány és eltűnik a metróállomás toldaléképülete is. Az új kialakításban új zöldfelületek és fasor létesül, javulnak az átszállási kapcsolatok, új, színvonalas köztér alakul ki, valamint akadálymentes kapcsolatot hoznak létre valamennyi irányban, átépülnek az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók, egységessé válik a tér építészeti arculata.
A projekt elemenként:
– akadálymentesítés: új mozgólépcsőt és liftet építenek a Várfok utcai autóbusz-megállók és a Csaba utca irányába;
– az átszálló utasok szempontjait előtérbe helyezve építik át az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat;
– csökkentik az autóbusz-tárolók által elfoglalt terület nagyságát, és átépítik a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot;
– minden irányban kényelmesen és biztonságosan teszik átjárhatóvá a teret a kerékpárosoknak;
– megszüntetik a rendezetlen bódékat, egységessé teszik a tér építészeti arculatát, növelik a zöldfelületek arányát;
– megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
A teret határoló utakat és villamosvágányok nyomvonalát a mai állapothoz hasonló logikával, de kompaktabban, részleteiben finomítva alakítják ki. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében kerékpárutat, amellett Mol Bubi állomást hoznak létre.
A Fővárosi Közgyűlés két éve fogadta el a Széll Kálmán tér átalakításának koncepciótervét. A részletes engedélyezési és kiviteli terveket a BKK megbízásából a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., az Építész Stúdió és a Lépték-Terv Kft. készítette.
A koncepcióterv lényege a térrekonstrukció ütemezésének és nagyságrendjének tisztázása volt mind a közlekedési, mind a városépítészeti elemekre vonatkozóan. Rögzítették a vezérelveket, a tervezési kereteket és a megvalósítandó elemeket a részletes műszaki tartalom meghatározása nélkül.
A részletes tervezés előkészítését nagyrészt az előzetes koncepciótervben meghatározott elvekre támaszkodva végezték el. Ezt követően írták ki a több projektet is érintő komplex tervezési feladat elvégzésére alkalmas tervező kiválasztására a közbeszerzési pályázatot, amelynek ajánlattételi időszaka 2012. június 4-én zárult. A tervezési szerződés aláírása 2012 augusztusában történt a nyertes Főmterv Zrt.-vel.
A tervekről és azok előzményeiről bővebben a BKK honlapján olvashat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!