Megjött a kormány szélestörzsű teherszállítója
Az A330F a követő oldalakon Wizz Air (Hungarian Government) jelzéssel szerepel, de nem kapott lila-fehér festést.
Délelőtt háromnegyed tízkor ért földet a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 31R pályáján az új magyar szélestörzsű, a Qatar Airwaystől vásárolt teherszállító, amely a a Flightradar követő rendszerén Wizz Air (Hungarian Government) jelzéssel és a HA-LHU lajstromjellel szerepelt. Vagyis a tulajdonos a magyar állam, az üzemeltető a diszkont légitársaság. A gép landolás után átgurult az 1-es terminál előterére.
Az első felvételek tanúsága szerint egyébként a gép nem a Wizz színeiben érkezett, alapvetően továbbra is a Qatar festése van rajta, eltüntették azonban a légitársaságra utaló részleteket, szimbólumokat, például a jellegzetes antilop-alakot a vezérsíkról. Mostantól tehát ismét repül hazai bejegyzésű szélestörzsű polgári repülőgép, amint erre az Airportal is utal, az LH-lajstromjeleket korábban a Malév 767-esei kapták a hatóságtól.
Szeptember elején adtunk először hírt az Origo közlése nyomán arról, hogy a kormány a járvány tanulságai alapján úgy döntött, szükség van egy szélestörzsű, polgári közlekedésben használható szállítógép beszerzésére. A Külgazdasági és Külügyminisztérium maga vásárolta meg a gépet, egyikét azoknak, amelyekkel a Qatar évekig üzemeltette budapesti teherjáratát.
„Amikor a gépnek a jövőben nem kell állami feladatot ellátnia, a Wizzair légitársaság használja majd, vagyis a magyar állam a szabad kapacitást bérbe adja, így a gép bevételt is termel”, olvasható a szeptemberi nyilatkozatban. Az Airportal szerint a szabad kapacitás értékesítése egy „erre szakosodott brókercég" feladata lesz.
Ami a járványhelyzetet illeti, a gép szempontjából: egyfelől fontos lehet egy ilyen kapacitás a kormány kezében, ha újabb egészségügyi felszereléseket kell Magyarországra hozni, és ugyancsak döntő lehet a teherszállító szerepe, ha sikerül bevezetni a vírus elleni vakcinát, és ebből kell nagy tételt gyorsan és biztonságosan hazahozni. Amúgy a radikálisan visszaesett utasszállítás mellett a globális teherszállítás sokkal jobb állapotban van, sőt, a jelenlegi légiközlekedésnek a nagyobb hányadát jelenti, olyannyira, hogy továbbra is sok utasszállítóból szerelnek ki üléssorokat és alakítják át ezeket a gépeket időlegesen cargo-funkcióra a légitársaságok.
Arra a kérdésre, miért nem a honvédség számára beszerzett A319-esekre alapozza a légi szállítási feladatokat a kormány, a válasz szeptemberben az volt, amivel tavasszal a Wizz kínai egészségügyi teherjáratait indokolták, vagyis, hogy „a katonai repülőgépek – jellegükből adódóan - bonyolultabb eljárással kapnak leszállási engedélyt, mint a polgári gépek, egy olyan helyzetben pedig, mint amilyen a koronavírus-járvány, minden nap, óra és perc számít. A honvédségi gépek ráadásul szintén elsősorban személyszállításra tervezett típusok, amelyeknél a teherszállítás lehetőségei csak korlátozottak.”
Amit portálunk még hozzátett ehhez, az, hogy az A330F, a népszerű utasszállító cargo-változata, a rakodáshoz szükséges vízszintes törzs érdekében átépített orrfutóval, púpos aknával, azért volt eléggé logikus választás, amikor a kormány tehergépet keresett, mert ezekből jónéhány, gyaníthatóan viszonylag olcsón, hozzáférhető a repülőgépek másodlagos piacán (az eredeti listaár 241.7 millió dollár volt). Mindkét öbölmenti légitársaság, a Qatar mellett az Etihad, amely használatba vette, néhány év után úgy döntött, hogy kivonja és értékesíti a maga példányait, tehát legalább tíz várt vevőre a típusból, és ez kedvez a potenciális vásárlónak, amúgy a vételárról a kormány ugyanúgy nem nyilatkozott, mint korábban az A319-esekéről.
Ami az A330F kapacitását illeti, a szállítható teher tömege 65-70 tonna lehet, ez függ attól, hogy mekkora távolságot kell, hogy berepüljön a gép, a gyártó által megadott 7400 kilométer 65 tonnára vonatkozik. A versenytárs 777F száz tonnával 9200 kilométert tud, gyaníthatóan ez az oka, hogy arra a típusra bőven van és volt vevő, 234 a teljes rendelésállomány, ebből 192 példányt adtak át, köztük eddig tizenhármat a mostani ínséges esztendőben, az A330F-ből viszont eddig csak 38-at adtak el. Utoljára az Airbus típusából 2017-ben került két gép a megrendelőkhöz, az adatok szerint még hármat kell legyártani.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!