Megszűnt buszgyárak nyomában: Rákos Jármű Kft.

Istvánfi Péter   ·   2011.10.16. 16:00
00

A Rákos Kft. a rendszerváltás után alakult meg az Ikarus dolgozóiból. Kezdetben autóbuszok felújításával foglalkoztak, amelyeket belföldre és külföldre értékesítettek. Az évek során összegyűlt tapasztalatok hatására a cég úgy döntött, hogy belefognak egy saját autóbusz gyártásába. Ehhez a csődbe ment kiskunfélegyházi Auto-Union Kft. által gyártott Csepel alvázas Union 120-asok komplett gyártási dokumentációját vásárolták meg, és kezdték el Rákoshegyen összeszerelni Rákos-Union néven. Az ezredfordulóra elkészült a Rákos Union 350-es típus, amely már teljes egészében saját tervezésű felépítményt kapott. Az emelt padlószintű turista-autóbuszt Csepel alvázra építették, meghajtásáról DAF motor és ZF kéziváltó gondoskodott. Az első példány még nagy méretű fényszóróval készült, a többi kocsi már az Ikarus Classic buszokról ismerős kereklámpás homlokfalat kapott. Később a Csepel Autógyár megszűnése miatt az Union 350-esek alá Rába és DAF alvázakat tettek. Érdekesség, hogy a Rákos Jármű Kft.-nél összeszerelt Ikarus 350-es autóbuszok is Rákos Union 350-es típusszámmal álltak forgalomba, igaz, a többi kocsival a típusszámon kívül más hasonlóságot nem mutattak.

A különleges formavilágú Rákos-Union 120-as<br>A képre kattintva a cég autóbuszaiból készült galériánkat tekinthetik meg

A Rábával együttműködve fejlesztették ki az Union 390-es többcélú autóbuszt, amely egyaránt alkalmas elővárosi, különjárati és munkásszállításra. A busz Rába futóművekkel és Euro 2-es minősítésű Rába D10-es motorral rendelkezik, a kormánymű Csepel gyártmányú, a váltója mechanikus ZF. A mindössze egy példányban készült típus különlegessége a mélyre húzott szélvédő és ívelt homlokfal. A típus továbbfejlesztéseként jelent meg az Union 310-es, amely Volvo B7R alvázra épült, Volvo főegységek felhasználásával. A kocsikat Volvo D7A285-ös motorral szerelték, a nyomatékát ZF S6-os kéziváltó osztotta szét. A két legyártott példány a Kunság Volán állományát gyarapítja.

A Rákos Jármű Kft. által kisteherautóból épített midibusz a Tisza Volánnál<br>(fotó: Budai Barnabás)<br>A képre kattintva a cég autóbuszaiból készült galériánkat tekinthetik meg

A nagy buszok mellett a Rákos Jármű Kft. a megalakulásától kezdve foglalkozik kisteherautók mikrobusszá alakításával. A jórészt Renault, VW, Mercedes kisáruszállítókból átalakított városi, elővárosi és különjárati kisbuszok igen kedveltek idehaza és külföldön egyaránt. Az átalakítás mellett saját midibuszt is kifejlesztettek Union 850-es típussal. Az orrmotoros Iveco alvázra épült busz az 1999-es Utazás kiállításon debütált, egy év múlva megjelent a típus módosított változata, hosszabb orr-résszel. A Csepel Autógyárral való együttműködésben készült el Csepel 613-as alvázra épült Union 390-es midibusz, amelyből több példány nem készült. Ugyan a buszgyártással már felhagytak, de a cég még ma is működik, kis darabszámban még készülnek midibuszok is, sőt Temsa buszok értékesítésével és javításával is foglalkoznak.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Ne az állomáson pünkösdöljön! Tervezze meg előre utazását, váltsa meg időben menetjegyet a hosszú hétvégére

MÁV/iho   ·   2024.05.15. 15:45

Pünkösd ünnepén várhatóan sokan kelnek útra a közösségi közlekedés járatain. A MÁV és a Volánbusz azt kéri, hogy indulás előtt tájékozódjanak az ünnepnapi közlekedési rendről. Érdemes elővételben megváltani a menetjegyeket, illetve használni az automatákat, az online jegyvásárlást az Elvirán vagy a MÁV applikációban is.