Megújult a foktői növényolajgyár vágányhálózata

iho/vasút   ·   2020.06.16. 15:00
fokto1000_0

A világ egyik legnagyobb, mezőgazdasági alapanyagok gyártásával, feldolgozásával és kereskedelmével foglalkozó cégcsoportja, a Glencore Agriculture hazai leányvállalata, a Pannon Növényolajgyártó Kft. saját beruházásban épített növényolajgyárat Foktő területén. A magyarországi üzemben megforduló tehervonatok kilenc éve használják a MÁV pályahálózatát a Kiskőrös–Kalocsa-Növényolajgyár útirányon, az ezredik olajszállító vonat 2017 áprilisában közlekedett le.

Az ezredik olajvonat 2017 áprilisában indult el Foktőről (fotó: Vörös Attila)

A megnövekedő árufuvarozási igények teljesítése érdekében a MÁV saját forrásból felújította a Kiskőrös és Kalocsa közötti harminc kilométeres pályaszakaszt (153-as vonal), valamint a Kalocsától a növényolajgyárig, hivatalosan Kalocsa Baráka-Foktő iparvágányig vezető, hét kilométeres sínpárt. A fejlesztés költségeit a Glencore Agriculture forgalma által generált hálózat-hozzáférési díjbevétel térítette meg, amelyet a beruházás értékével megegyező bankgarancia is biztosított. A Glencore Agriculture a kötöttpályás közlekedésben rejlő lehetőségeket kihasználva 2020-ig összesen másfél milliárd forintot meghaladó bevételt generált a vasúttársaság számára.

A MÁV által előfinanszírozott pályafelújításnak köszönhetően sikerült egy újonnan épült gyár kiszolgálását vasúton megvalósítani úgy, hogy az mindkét fél számára kölcsönös előnyökkel járt: a pénzügyi ráfordításból teljes mértékben megtérült a pályaszakasz felújítása. A környezetkímélő vasúti fuvarozásnak köszönhetően a térségben nem növekedett a környezeti terhelés, kevesebb kamion használta a közutakat. A Pannon Növényolajgyártó Kft. a vasúttársasággal közösen tavaly áprilisban további fejlesztést hajtott végre a kalocsai iparvágányon: felújították a Paksi úti átjárót, és fénysorompóval is felszerelték a közlekedés biztonsága érdekében.

A növényolajgyár termelésének növekedésével egyenes arányban nő a vasúti kiszolgálás volumene is, így a MÁV is tud profitálni a vállalat sikerességéből. A tehervonatokkal való áruszállítást választó gyár a vasúttársaság hosszútávú, megbízható partnerévé vált. A konstrukció kiváló példája annak, hogy hogyan lehet sikeres együttműködést létrehozni, majd folyamatosan működtetni azt, a MÁV más hazai cégekkel is nyitott a hasonló kooperációra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.