Megvan a rendelet, de hogyan alakul a közbeszerzés?
Az iho/hu által is ismertetett, frissen kiadott kormányrendelet kapcsán a Népszabadság kommentárja arra hívja fel a figyelmet, hogy a most megjelent rendelet is hallgat arról, milyen eljárással választanák ki a költséges infrastruktúra szállítóját.
A lap szerint a kamionosokat minden fokozatosság nélkül a lehetséges legmagasabb kilométerdíjak fizetésére köteleznék, a személygépkocsival közlekedők esetében korábban emlegetett önkéntes rendszerbe kapcsolódás lehetőségét pedig meg sem említik.
A jegyzetíró úgy véli, csak akkor lehetne jövő év július elsején valóban beindítani a rendszert, ha az Állami Autópálya Kezelő a korábban a kabinet által is támogatott hirdetmény nélkül induló, meghívásos, gyorsított eljárás megindítását választaná, ez esetben viszont „az európai szintű botrány nagyjából borítékolható”. A kormánytól Brüsszelben legalábbis bizonyára megkérdeznék, miért is ezt az átláthatatlan módját választották 42 milliárd forint közpénz elköltésének.
De baj lesz akkor is, ha az ÁAK ragaszkodik a törvények betartásához, és valamikor októberben hirdetménnyel induló közbeszerzésen keres majd rendszerépítőt. A hazai közbeszerzések gyakorlatából kiindulva ugyanis ez azt jelenti, hogy az új díjrendszer megépítésének szerződését a Közbeszerzési Döntőbizottság előtti magyarázkodások sora után valamikor februárban, esetleg márciusban írhatják majd alá. Ami azzal jár, hogy az ország egészét lefedő integrált, tehát díjszedő és -ellenőrző hálózat 2013. július 1-jén akkor sem működik majd, ha ez Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter kifejezett óhaja lesz.
Az elemzés ezek után feltételezi, hogy a be nem folyt 75, illetve 2014-ben 150 milliárdot a kormány esetleg újabb adókkal pótolná, és azt is feltételezi, hogy a lehető legmagasabb kilométerdíjat soknak tartják. A lap szerint a nagy cégek kibírják, de az egy-két kocsival dolgozó kisvállalkozóknak „nem marad más, mint keresztbe fordulni az úton”.