Mitsubishi A6M: újra a magasban!

iho/repülés   ·   2025.05.12. 09:00
_zero1_

A második világháború óta valószínűleg először repült az 1942 végéig a csendes-óceáni térségben japán légifölényt kivívó vadászrepülőgép 32-es típusváltozata.

Az amerikai Military Aviation Museum Mitsubishi A6M-3 Modell 32 típusú repülőgépe sikeresen teljesítette a restaurálását követő első repülését a washingtoni Everettben található Paine Field repülőtérről. A tesztrepülés hosszú, a Legend Flyers által irányított csapatmunka eredménye – ahogy a folyamatot az egyesület egyik tagja kommentálta, „ennyi idő alatt két Messerschmitt M262-est is feltámaszthattunk volna”.

Az egykori Japán Császári Haditengerészet nagy hatósugarú vadászgépe fél órát töltött a kijelölt repülési tesztterület felett levegőben, és repülés közben számos szempont alapján értékelték működését. Mike Spalding főpilóta szerint „a repülőgép kivételesen jól kezelhető volt”, hozzátéve, hogy már csak néhány apróbb beállításra van szükség, mielőtt a gép újra repülne.

A Zerót (a név a japán megjelölésből származik, rei siki kandzsó szentóki, azaz „nulla típusú elfogó vadászrepülőgép”) abból a roncsból építették meg, amit még az 1990-es évtized elején leltek fel a csendes-óceáni Marshall-szigetekhez tartozó Taroán. A maradványok erősen hiányos állapotban voltak, és a 3148 farokszámú gép szerkezeti elemei közül a törzs első részéhez és a szárnyakhoz, illetve a 3145-ös esetében a függőleges vezérsíkkal egyetemben a törzs hátsó részéhez tartoztak. Az egyaránt sérült 3148-ast és 3145-öst a japánok toldhatták egybe, hogy egy repképes gépet hozzanak létre. Motort nem találtak, azért a Nakadzsima Szake 12-est Pratt & Whitney R-1830-92 típusúval pótolták.

Az A6M-3 Zero felújítás utolsó szakaszában, már a hatalmas Pratt & Whitney R-1830-as motorral (fotó: Legend Flyers)

Bár Taroa területe nem éri el a két négyzetkilométert, a kis földdarab szerepe rendkívül fontos volt a második világháborúban: a szigeten a japánok kétfutópályás repülőteret építettek radarállomással, helyőrsége 3100 főből állt. Az amerikai légierő 1943 őszétől intézett heves támadásokat a sziget ellen, ahol a japán haditengerészet Zerókat is állomásoztatott, de az addigra megcsappant állományuk, továbbá a korszerű amerikai vadászok, mint például az F6F Hellcat megjelenése miatt már nem tudtak látványos eredményeket elérni. A roncsként fellelt gép is 1943–44 fordulóján veszhetett oda – a szigeten mind a mai napig fellehetők a japán megszállás hagyatékai, köztük számos repülőgép növényzettel benőtt torzója is.

Ilyen körülmények fogadták 1990-ben John és Tom Sterlinget, akik repülőgépek felújítható maradványait keresték. Amit találtak, azt 1991 májusában szállították John Sterling az idahói Boise-ban lévő bázisára. Az egyik ilyen repülőgép a nagyrészt egészben fennmaradt, bár erősen viseltes állapotú, 3489-es A6M3 Modell 22-es (vagyis az utolsó 12 méteres fesztávval épített változat) volt – ez jelenleg az angliai, londoni Imperial War Museumban, fellelt állapotában látható. (A Modell 32-esek fesztávolsága 11 méter.) A másik Zérót eleinte nem tudták azonosítani, ám a későbbi kutatások kiderítették, hogy a fentebb említett számú, 1942-ben, Nagojában gyártott gépekből rakták össze. 

Háborús kép egy Mitsubishi A6M-3 Modell 32-esről (fotó: Taizou Nakamura gyűjteménye)

Ezeknek a repülőgépeknek a gyártási költségeit hivatalosan japán civilek, vállalatok és más japán szervezetek finanszírozták. A géptörzsen talált megkopott feliratok alapján bebizonyosodott, hogy 3145-ös gyártását a mandzsukuói, azaz a megszállt Mandzsúriában létrehozott japán bábállam középiskolai hálózatának diákjai és oktatói támogatták. 

Nyitóképünkön: A Zero első repülése (fotó: Simon Butler, Vintage Aviaton News)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek