Moszkva felett az ég egyre csendesebb....
Október 25-étől ukrán légitársaságok nem repülhetnek Oroszországba, a tiltásról a döntés azután született, hogy az ukrán hatóságok a múlt héten ugyanettől a naptól kezdve letiltották az orosz járatokat Ukrajna felé.
Az orosz légitársaságok közül az intézkedés érinti többek közt az Aeroflot, a Transaero és az S7 járatait, míg másik oldalról az Ukrán nemzeti légitársaság, az Ukraine International Airlines és a Dniproavia kell, hogy felszámolja oroszországi vonalait. Moszkvából Kijevbe mostanáig napi átlag hatszor repültek a társaságok.
Ugyancsak kérdésessé vált a Yanair nevű cég épp október 26-ától tervezett Kijev–Moszkva járatnyitása. A Yanair 2013-ban kapta meg üzemeltetési engedélyét, jelenleg Saab 340-esek, A320-asok és B-737-esek alkotják flottáját, eddig jellemzően grúziai célrepterekre repült, mint Tbiliszi és Batumi. A társaság gépei most elsősorban Kijevből indulnak, de a Yanair az ukrajnai Zsitomirban akarja kiépíteni új bázisát.
A kölcsönös leállítások előjele volt Kijev korábbi döntése az átrepülési tilalomról. Az orosz légitársaságok számára sokmillió dollárnyi hátrányt okoz, hogy orosz felségjelű gépek tranzitforgalomban sem használhatják az ukrán légteret, ami azt jelenti, hogy Moszkvából például az oroszok számára népszerű utazási célpont, Törökország felé tartó járatoknak negyven perces kitérőt kell tenniük az eddigi útvonalukhoz képest.
Az EasyJet szeptember közepén jelentette be, hogy tavasztól felfüggeszti moszkvai járatát, mert az utazási igény a vonalon radikálisan csökkent. A diszkont társaság már korábban úgy döntött, hogy októberben, tehát a téli menetrend beálltával leállítja Manchester és Moszkva közötti járatait.
Mindezt a társaság egyrészt a gyengülő rubellel és a csökkenőben lévő orosz gazdasággal magyarázta, valamint azzal, hogy a forgalomban nehézségeket okoz, hogy az orosz fél megszigorította a vízumeljárásokat, a brit állampolgároknak Londonban kell személyesen beutazási engedélyt kérniük, ujjlenyomatuk vétele mellett. Emiatt az Oroszországba készülő brit turisták körében erősen csökkent az érdeklődés, az oroszoknak pedig a korábbi időszakhoz képest jóval többe kerül a jegy a rubel árfolyamának negyven százalékos esése miatt. Az Unió közlekedési biztosságának adatai szerint idén az orosz kiutazók száma szeptemberig mintegy egyharmadával csökkent.
A mostani döntés nyomán azért indult meg mozgolódás az angliai légipiacon, mert a Nagy-Britannia és Oroszország közötti légiforgalmat most is kétoldalú szerződés szabályozza, amely mindkét fél számára két-két légitársaságnak engedélyez járatokat. Az EasyJet visszavonulásával tehát egy másik légitársaság számára nyílhatna meg a lehetőség, hogy gépeket járasson London és Moszkva között, bár az alapvető gazdasági és politikai problémák nyilván minden erre vállalkozó céget továbbra is érintenének. Ugyanakkor az EasyJet közleményében jelzi, figyelemmel kísérik a helyzet és a járatok alakulását, és ha lehetőség nyílik rá, akkor ismét repülnének London és Moszkva között.
A másik oldalról is megváltozik a kép, ugyanis a járatengedéllyel eddig az Aeroflot és a Transaero rendelkezett, de mivel a két cég néhány hete váratlanul bejelentette egyesülését, vagyis a Transaero beolvadását az Aeroflotba, az orosz légitársaságok számára az egyik engedély szintén felszabadul. Hogy erre orosz részről melyik cég akarna igényt tartani, arról egyelőre nincs hír.
Viszont az EasyJet által feladott járatokra már van jelentkező, mégpedig a Virgin Atlantic. Az orosz Sputnik hírügynökségnek nyilatkozó Richard Branson, a Virgin-csoport alapítója és tulajdonosa úgy fogalmazott, vizsgálják annak lehetőségét, hogy átvegyék a vonalat. Feltehetően az a megfontolás is szerepet játszik ebben, hogy a tehetősebb oroszok továbbra is tudnak majd jegyet váltani a hálózati légitársaságok árai mellett is, míg a kevésbé gazdagok, tehát elsősorban a diszkontok potenciális utasai azok, akik valóban megérzik az olcsóbb jegyárak változásait.
2012-ben egyébként Bransonék voltak azok, akik versenyeztek a járatjogokért, de akkor a British Airways mellett a diszkont versenytárs nyerte meg a lehetőséget a két főváros közti repülésekre. Maga Branson egyike volt azoknak az üzletembereknek, akik nyugatról tiltakoztak az Oroszországgal szembeni kereskedelmi megszorítások ellen.
Más nagy légitársaságok viszont a csökkenő forgalomra tekintettel ritkítják vagy meg is szüntetik moszkvai járataikat, így tesz például a Delta, amely pedig jelenleg az egyetlen amerikai légitársaság, amely közvetlen járatot tartt fenn az Egyesült Államok és Oroszország között. A hong-kongi Cathay Pacific teljesen felszámolta a moszkvai vonalat, a Lufthansa, az Air France, a Qatar Airways és az Etihad pedig csökkentett kapacitással repül az orosz fővárosba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!