Mr. Driver, do you speak English?

iho/vasút   ·   2022.12.27. 15:00
00_mvezeto

Egyes közlekedési alágazatokban már megvalósult az intézményesített egységnyelv, az angol használata. Most a vasút lehet a soros.

Az Európai Parlament ugyanis cselekvési tervet fogadott el a vasúti közlekedés kiterjesztésére – az angol válik a mozdonyvezetők egész Európára kiterjedő munkanyelvévé. Ezzel közelebb kerül az egységes európai vasúti térség megvalósítása, ám teendő marad még bőven.

Barbara Thaler, osztrák Európai parlamenti képviselő, az Európai Parlament (EP) közlekedési szóvivőhelyettese érzékletes kifejezést használt az akcióterv bejelentésekor: „Európában minden vasúti méternek angolul kell beszélnie.”

Az EP most először támogatja az angolnak, mint a mozdonyvezetők az egész Európai Unióra kiterjedő egységes munkanyelvének bevezetését – ennek a jelentősége abban mutatkozik meg, hogy egy vonat adott országba történő belépésekor a mozdonyszemélyzet-váltásra okvetlenül sor kerül, ha egy vezér nem beszéli az ország nyelvét. Az angollal viszont az egész uniós kontinensen el lehet majd boldogulni, ezzel a vasút a versenyhátránya is csökken például a repüléssel vagy a közúttal szemben, ahol a kamionsofőrök túlnyomó többsége legfeljebb német, vagy angol konyhanyelven képes kommunikálni, és menet közben nem kapnak a mozdonyrádión a forgalomirányítástól utasításokat, vagy az egyes állomásokon írásbeli rendelkezést.

Thaler szerint az egységes európai vasúti térség létrehozása akadályokba ütközik, hiszen a határok nélküli vasúti közlekedés a különböző műszaki rendszerek, munkaügyi és biztonsági előírások, valamint a pályahálózat-működtetők működési és szervezeti szabályai miatt rendre meghiúsul.

„Az új vasútvonalak építésének és az infrastrukturális projekteknek a felgyorsítása mellett a határokon átnyúló hatékonyabb menetvonal-elosztás is a terv központi elemét képezi. Ugyanakkor különösen fontos, hogy az angolt az egész Unióban a vasút vezénylési nyelveként ismerjék el. Közúton egy kamion gond nélkül jut el Portugáliából Finnországba, ugyanakkor a síneken több tucat mesterséges akadály késlelteti ugyanazt a teljesítményt. A fenntartható verseny elérésének nem ez a módja. A jövőben Európában minden vasúti méternek angolul kell beszélnie” – fogalmazott az EP-képviselő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.