Mrija-ügy: leváltották az Antonov vezérigazgatóját
A kirúgott Antonov-vezér korábban nemzetközi alapot szeretett volna összehozni a gép újjászületésére. Hol van a félbehagyott második? Viccnek is szomorú: az ezerszemélyes diszkont 225.
Az Ukroboronprom ukrán védelmi-ipari konszern rövid közleményben jelentette be, hogy felmentette Serhij A. Bicskovot a pozíciójából, méghozzá annak a hivatalos vizsgálatnak az alapján, ami „a médiában nyilvánosságra hozott bizonyos tények” ügyében indult. Sőt, a közlemény szerint a konszern az ukrán titkosszolgálattal is együttműködik a lehetséges törvényszegések ügyében.
Az aviatikai közvéleményt több, mint egy hónapja izgatja a kérdés, miért kerülhetett sor a világ legnagyobb repülőgépének pusztulására az ukrajnai háború első napjaiban, miközben még azóta sem világos, hogy a Hosztomeli repülőtéren zajló harcok során melyik fél találta el az óriásgép hangárát és magát a gépet.
Márciusban adtunk hírt arról, hogy a gép egyik pilótája, Dmitro Antonov videónyilatkozatban közölte, a cég vezérkarának még januárban javasolta a NATO, hogy a gépet repüljék át a biztonságot jelentő Lipcsébe. A pilóta szerint a Mrija, ellentétben a hivatalos nyilatkozatokkal, repülőképes volt, és úgy vélte, az, hogy mégsem vitték ki, az Antonov cég vezetőinek „Oroszországhoz fűződő kapcsolataival” függött össze.
A friss harctéri hírek szerint egyébként az orosz csapatok elhagyták az Antonov fő bázisaként működött Hosztomeli repülőteret. A napokban megjelent drón-felvétel új részleteket nem tárt fel a hangárjában összeroskadt óriásgépről, de az biztos, hogy a reptér és környéke ezekben az órákban valóban elhagyatottnak látszik, miközben az is jól kivehető, hogy alig van olyan része, épülete a légikikötőnek, amelyen ne látszanának a harcok nyomai, miután Hosztomeli február 24.-e óta többször is gazdát cserélt.
Néhány nappal korábban egyébként Bicskov „az Antonov munkatársai nevében” jelentetett meg felhívást a nemzetközi aviatikai közösség és az egész civilizált világ, a kormányok és az Antonov partnerei felé, és kérte mindenki anyagi segítségét az An-225 „felélesztéséhez”, amihez egyébként, olvasható a felhívásban, megvan minden szükséges technológiai dokumentáció.
A felhívást eléggé komoly szkepszis kísérte, maga a pilóta Dmitro Antonov – akit hírek szerint egyébként ugyanúgy kirúgtak a cégtől, mint Bicskovot – szintén nem fűzött reményeket hozzá. Az alapprobléma, hogy a „felélesztés” mikéntje is kérdéses, vajon vonatkozik-e ez magára az összeroncsolódott gépre, vagy a második, félbehagyott sárkánnyal várakozó példányra, amelyről még azt sem tudni pontosan, hol van, a Mrija hangárával szemben lévő hasonlóan nagy épületben, vagy más információk szerint egy, a reptéren kívüli más Antonov-telephelyen, ahol nyilván több lehetett az esélye arra, hogy sértetlenül túlélje az eddigi harcokat.
Hogy mennyire él a repülés világában a Mrija ügye, arra az a furcsaság is jellemző, hogy a magányos óriás ügye egy eléggé kemény áprilisi tréfa témája volt, egy portál fő álhíre ugyanis az lett a jeles napon, hogy a Ryanair vállalja a második Mrija megépítését, tekintettel a megnövekedett utazási igényekre. A "cikk" szerint Michael O’Leary nem kevesebb, mint ezer utasra székezné be a gépet, sőt, további férőhelyek biztosítása érdekében visszatenné rá a Buran űrsiklót is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!